Wednesday, December 29, 2010

Karnival malam Tahun Baru 2011



Friday, December 24, 2010

Tahniah Kepada Pelajar Cemerlang


Tahniah kepada para pelajar yang memperoleh keputusan cemerlang dalam PMR. Bagi yang kurang bernasib baik, jangan berputus asa, teruskan usaha untuk memperoleh keputusan yang terbaik semasa SPM nanti. Apa pun perlu juga diingat bahawa kecemerlangan ukhrawi juga perlu diambil berat agar tidak menyesal di kemudian hari.

Nampaknya keputusan Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun ini mencatatkan peningkatan sebanyak 0.65 peratus berbanding tahun sebelumnya. Pencapaian dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris, Bahasa Malaysia, Matematik dan Sains juga menunjukkan peningkatan. Saban tahun, biasanya kita mendengar keputusan meningkat. Akan tetapi, ada sesuatu yang menimbulkan persoalan mengenai peningkatan ini.

Mengikut maklumat yang disampaikan oleh para guru, tidak susah untuk meningkatkan sesuatu pencapaian dalam mana-mana matapelajaran. Contohnya, sekiranya dikehendaki pada tahun ini subjek Sains meningkat peratusannya, maka diturunkan graf bagi subjek tersebut. Natijahnya pelajar yang tidak sepatutnya memperoleh 'A' akan mendapat 'A', begitu juga pelajar yang asalnya tidak lulus akan lulus, ekoran graf yang diturunkan. Kalaulah benar perkara seumpama ini berlaku, maka tidak harus dibanggakan kalau berlakunya peningkatan dalam keputusan peperiksaan kerana semuanya boleh dirancang!.

Monday, December 20, 2010

Hukum Menyambut Krismas


Oleh: Ustaz Shauqi

Beberapa hari lagi, penganut Kristian akan menyambut hari raya Krismas. Gedung-gedung perniagaan dan supermarket semakin rancak mempromosikan krismas melalui Santa Clausnya. Cuma, yang menjadi persoalan ialah mengapakah terdapat dalam kalangan umat Islam yang turut seronok dan bergembira dengan kedatangan Krismas? Apakah umat Islam boleh menyambut Krismas sebagai suatu perayaan yang disambut dengan penuh bermakna?

Perayaan dalam Islam merupakan satu ibadah. Ia bukan merupakan adat dan budaya. Ibadah bermaksud pengabdian diri kepada Allah semata-mata. Ibadah dilakukan sebagai lambang ketaatan kepada Allah. Justeru, Rasulullah saw melarang golongan Ansar merayakan perayaan Jahiliyyah yang sudah sedia diamalkan oleh masyarakat Madinah sebelum kedatangan Islam. Sabda Rasulullah bermaksud:“Sesungguhnya Allah telah menggantikan untuk kamu yang lebih baik daripada keduanya(hari raya) iaitu hari raya Adha dan hari raya al-Fitri.” (Hadis riwayat Abu Dawud 1134, Nasaei 1556 dan Ahmad 1241).

Hadis nabi ini menegaskan dua perkara iaitu pertamanya; haram menyambut perayaan agama lain. Keduanya; Islam telah memberikan dua perayaan yang jauh lebih baik daripada perayaan Jahiliyyah iaitu Aidilfitri dan Aidiladha.

Syeikhul Islam Ibnu Taymiyyah dan anak muridnya Ibnu Qayyim bersikap amat tegas dalam persoalan ini iaitu mereka melarang keras umat Islam daripada terlibat dan turut serta dalam sebarang perayaan kaum musyrikin dan ahli kitab. Ibn Taymiyyah juga menegaskan bahawa perayaan adalah satu syariat. Kata Ibn Taimiyyah: “perayaan merupakan sebahagian daripada syariat, manhaj dan ibadah yang disebut oleh Allah dalam firmanNya yang bermaksud: ‘setiap umat Kami jadikan jalan ibadah yang mereka jalani’ (Rujuk Iqtidha’ al-Sirat al-Mustaqim juz 1, hlm. 207 )

Perayaan-perayaan agama bukan aktiviti sosial semata-mata. Perayaan agama merupakan syiar bagi sesebuah agama tersebut. Ia merupakan salah satu ciri istimewa yang ada pada setiap agama. Justeru, Rasulullah menegaskan kepada Saidina Abu Bakar dengan sabda baginda yang bermaksud: “Wahai Abu Bakar! Sesungguhnya bagi setiap kaum itu ada hari perayaan. Dan ini merupakan hari perayaan kita.” (Hadis Bukhari 952 dan Muslim 892).

Muhammad Saleh al-Munajjid, seorang ulama dan ahli majlis fatwa kerajaan Arab Saudi serta beberapa ulama kerajaan Arab Saudi yang lain pula berpendapat bahawa hukum mengucap tahniah kepada bukan Islam pada hari-hari kebesaran mereka seperti pada hari Krismas dan sebagainya adalah haram dan bertentangan asas-asas akidah Islam.

Hujah yang dikemukakan oleh mereka ialah hari perayaan agama kaum bukan Islam pada hakikatnya adalah syiar agama mereka. Umat Islam diperintahkan agar tidak meniru syiar dan budaya kaum bukan Islam. Ini berdasarkan sebuah hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Sesiapa yang meniru syiar sesuatu kaum (bukan Islam), maka dia daripada golongan mereka - (riwayat Abu Dawud bilangan 4031. Musnad Ahmad Ibn Hanbal, bilangan 5093).Hujah mereka yang seterusnya ialah berdasarkan satu kaedah di dalam Islam iaitu ‘redha dengan kekufuran adalah kufur’. Justeru, turut serta berhari raya dengan kaum bukan Islam, serta mengucap tahniah dan selamat Hari Raya kepada mereka, adalah antara tanda kerelaan hati terhadap kekufuran seseorang.

Setiap perkara ibadah tidak boleh dikongsi dengan bukan Islam. Ini ditegaskan oleh firman Allah dalam surah al-Kafirun yang bermaksud: “Katakanlah (wahai Muhammad). Wahai orang kafir! Aku tidak beribadah (mengabdikan diri) pada apa yang kamu abdikan diri. Dan kamu juga tidak menjadi pengabdi (melakukan ibadah)pada apa yang aku abdikan diri. Dan aku bukanlah pengabdi (pelaku ibadah) pada apa yang kamu abdikan diri Dan kamu juga tidak menjadi pengabdi (melakukan ibadah)pada apa yang aku abdikan diri. Bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku.”

Manakala Prof. Dr Yusuf al-Qaradawi pula, ketika membahaskan perkara ini telah menyatakan bahawa tidaklah menjadi suatu kesalahan memberikan ucapan selamat hari raya kepada rakan dan jiran yang musyrikin, kerana Islam tidak menutup hubungan antara dua kaum yang berlainan agama dan kepercayaan ini. Keharusan ini adalah berdasarkan firman Allah dalam surah al-Mumtahanah ayat 8 yang bermaksud: “Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang yang tidak memerangimu kerana agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu, sesungguhnya Allah menyukai orang yang berlaku adil”. Namun, al-Qaradawi melarang keras daripada turut serta dalam perayaan yang berasaskan upacara keagamaan kerana ia melibatkan akidah dan kepercayaan.

Prof Dr Abd al-Sattar Fathullah Said, seorang pensyarah Tafsir dan ‘Ulum Quran di Universiti Azhar pula berpendapat bahawa mengucapkan tahniah dan selamat hari raya pada perayaan bukan Islam adalah harus selagi tidak bercanggah dengan hukum syara’. Akan tetapi sekiranya ucapan tahniah dan selamat hari raya itu diungkapkan dalam bentuk doa seperti ‘moga Allah berkati pada keluarga dan hartamu’, ianya adalah haram dan dilarang sama sekali. Begitu juga menurut beliau harus memberi hadiah sebagai ucapan tahniah kepada bukan Islam pada hari perayaan mereka, tetapi hadiah tersebut mestilah bukan sesuatu yang diharamkan seperti arak, potret lucah dan sebagainya.

Syeikh Dr. Mustafa Zarqa pula ketika membincangkan persoalan ini telah menyatakan bahawa mengucapkan tahniah atau ucapan selamat hari raya kepada kenalan bukan Islam adalah termasuk dalam bab kesopanan (mujamalah) dan keelokan dalam pergaulan. Namun, sesiapa yang keliru, contohnya dengan mengatakan bahawa sambutan hari kelahiran Isa adalah perayaan mereka (seperti Aidilfitri dan Aidil Adha), maka ia adalah haram, kerana ianya mempunyai kaitan dengan aqidah Kristian tentang ketuhanan Isa.

Hujah yang dikemukakan oleh beliau antara lain ialah peristiwa yang berlaku pada zaman nabi s.a.w. Diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. berdiri tatkala satu jenazah Yahudi melalui kawasan yang diduduki oleh Rasulullah dan para sahabat. Berdirinya Rasulullah itu adalah penjelasan tentang betapa hebat dan agungnya kematian itu, tidak ada kaitan dengan aqidah jenazah tersebut (iaitu bukan kerana hendak menghormati aqidah jenazah tersebut).

Namun, perlu juga diberi perhatian bahawa, mengucapkan selamat hari raya kepada kawan-kawan non-muslim atas alasan menjaga persahabatan dan perhubungan (bukan atas dasar aqidah) adalah harus, tetapi merayakannya dengan pengisian-pengisian mungkar di dalamnya, itu adalah haram.

Justeru, apakah tidak merayakan perayaan agama selain Islam menafikan toleransi di antara kaum? Toleransi tetap wujud dengan bukan Islam, tapi bukan dalam perkara ibadah dan yang melibatkan perayaan agama. Toleransi kaum boleh dipupuk pada setiap hari dalam pergaulan harian. Toleransi di antara kaum juga boleh dipupuk ketika menyambut ulang tahun hari kemerdekaan negara dan sambutan lain yang bersifat patriotik. Sehubungan dengan itu, pupuklah toleransi di antara kaum dengan tanpa menggugat akidah Islam!.

Suntikan HPV


1. What is HPV?

HPV (human papillomavirus) is a virus that is common in the United States and around the world and can cause cancer and genital warts. HPV is spread through sexual contact. There are about 100 types of HPV. HPV is the major cause cervical cancer in women and is also associated with several other types of cancer in both men and women. (Source: http://depts.washington.edu/hhpccweb/article-detail.php?ArticleID=340&ClinicID=17)

HPV ini adalah virus yang merebak melalui hubungan seks lebih-lebih lagi seks rambang (promiscuous)

Persoalan kita nak tanya : adakah anda tergolong dalam golongan yang buat seks tanpa nikah, seks rambang atau seks bebas?


2. Why is HPV vaccine recommended for girls 11 to 12 years of age?

It is important for girls to get HPV vaccine before they become sexually active. The vaccine is most effective for girls/women who get vaccinated before their first sexual contact. It does not work as well for those who were exposed to the virus before getting the vaccine. However, most women will still benefit from getting the vaccine because they will be protected against other virus types contained in the vaccine. (Source: http://depts.washington.edu/hhpccweb/article-detail.php?ArticleID=340&ClinicID=17)

Dengan jelas di sini kenapa perlu diberi kepada seawal usia remaja. Supaya apabila mereka melakukan seks (dah tentu tak kahwin), mereka akan dapat diselamatkan. Apa sebenarnya yang mereka nak ajar, iaitu supaya kita juga rosak seperti mereka. Mereka di sini merujuk kepada Barat yang memang sistem mereka sudah rosak, remaja seawal usia sudah melakukan seks bebas. Adakah ini yang kita nak bawa dan ajarkan di Malaysia? Terang-terang mereka ingin menolak taqdir Allah jika melakukan dosa iaitu cuba melawan ketentuan Allah yang akan menurunkan bala/bencana berupa penyakit jika melakukan dosa terutama dosa berkaitan dengan seks.

Sebab itu kita ada hukum yang Allah tentukan bagi pelaku seks tanpa nikah ini, 'rawatan' atau vaksinnya sudah ada. Tetapi orang Yahudi yang mengawal industri pharmaceutical tetap mahu membuat 'ubat' untuk melawan ketentuan Allah yang menurunkan bala/bencana berbentuk penyakit kepada pelaku dosa dan maksiat.

Link berikut ini adalah sebagai bahan bacaan ringan bagi pengamal perubatan yang anti-jew. (http://www.bamboo-delight.com/Anti-Jew%20Medicine.htm)

Yang mudah untuk dibaca lagi, senarai kekuatan jews who run the world. (http://www.goodnewsaboutgod.com/studies/political/jews/jews_run_world.htm)

3. Can HPV be treated?

There is no treatment for HPV. But there are treatments for the health problems that HPV can cause, such as genital warts, cervical cell changes, and cancers caused by HPV. (Source: http://depts.washington.edu/hhpccweb/article-detail.php?ArticleID=340&ClinicID=17)

Persoalan kita : terang-terang tulis HPV tidak boleh dirawat. Sekadar untuk menghilang problem daripada HPV. sahlah, memang tiada rawatan seperti AIDS, hanya 'rawatan' daripada Allah sahaja yang mampu menyelesaikan masalah-masalah yang dilakukan oleh tangan-tangan manusia itu sendiri.

4. Will girls/women be protected against HPV and related diseases, even if they don’t get all three doses?

It is not yet known how much protection girls/women would get from receiving only one or two doses of the vaccine. For this reason, it is very important that girls/women get all three doses of the vaccine. (Source: http://depts.washington.edu/hhpccweb/article-detail.php?ArticleID=340&ClinicID=17)

Persoalan kita : kenapa kelakar sangat kajian dalam ilmu farmasi ini. Tak tahu berapa banyak protection yang dapat jika 1 atau 2 dos sahaja yang didapatkan. Oleh itu, reasonnya untuk dapat full protection, kena 3 dos... bukan ke ada unsur2 penipuan dan ketidakbijakan di situ..

5. Study Reveals Serious HPV Vaccine Problems: Fainting, Blood Clots, Death Among Risks.

Kajian telah dibuat dan report serta tulisan juga boleh di'google' di Internet mengenai perkara ini. Ada ulasan dan laporan daripada pesakit sendiri termasuk juga jawapan daripada doktor untuk mempertahan vaksin ini. Even, ada yang MATI, yang mengandung daripada 42 orang, 18 samaada keguguran atau abnormalities. Baca link di bawah:

a. http://www.naturalnews.com/027017_HPV_HPV_vaccine_blood.html
b. http://articles.cnn.com/2008-07-07/health/cervical.cancer.vaccine_1_hpv-vaccine-gardasil-cervical-cancer?_s=PM:HEALTH
c. http://www.cbsnews.com/stories/2008/07/07/earlyshow/health/main4236581.shtml
d. http://www.usatoday.com/news/health/2008-08-20-hpv-QnA_N.htm
e. http://realchoice.blogspot.com/2007/09/more-hpv-vaccine-problems.html
f. http://realchoice.blogspot.com/2007/09/more-hpv-vaccine-problems.html
g. http://www.sarahiduponline.com/?p=138 --> pandangan ibu kenapa anaknya tidak perlu mendapatkan vaksin

Monday, December 13, 2010

Sanggahan Terhadap Pandangan Mengharuskan Bersanding


Soalan:

SAYA ingin mengetahui penjelasan mengenai hukum naik pelamin atau pun membuat pelamin untuk kenduri kahwin.

Saya runsing memikirkan hal ini kerana akan mendirikan rumah tangga tidak lama lagi


RUNSING
Pulau Pinang

Jawapan Dalam Metro:

Perkahwinan adalah ikatan suci yang sunnah daripada Nabi SAW.

Disunatkan juga mengadakan kenduri kahwin yang bertujuan mengumumkan pasangan bagi mengelakkan fitnah serta berkongsi kegembiraan dengan masyarakat.

Rasulullah bersabda: “umumkan perkahwinan dan langsungkanlah di masjid dan pukul lah gendang dan rebana pada hari perkahwinan itu.

“Ketika sahabat Abdul Rahman bin ‘Awf berkahwin, Rasulullah bersabda kepadanya: Hendaklah anda mengadakan walimah walaupun dengan seekor kambing.”

Sebahagian besar masyarakat kita mengumum dan memperkenalkan pengantin melalui pelamin di mana mereka disandingkan sebagai cara diperkenalkan pada umum.

Adat setempat tidak disanggah agama selama mana tidak bercanggah akidah dan syariat.

(http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Hukumnaikpelamin/Article/index_html)

Sanggahan Terhadap Pandangan Tersebut:

Jawapan yang telah diberikan mengenai hukum bersanding di atas yang 'mengharuskan' perbuatan bersanding tersebut adalah beralasan untuk memperkenalkan pengantin. Sedangkan apa yang ada dalam sunnah nabi ialah memperkenalkan pengantin itu ialah dengan mengadakan kenduri walau dengan seekor kambing bukannya mengadakan adat bersanding yang mengandungi banyak perkara yang bercanggah dengan hukum syarak. Jadi alasan yang diberikan tidak bertepatan dengan dalil dan hujah yang dikemukakan.

Dalam Islam, adat yang diamalkan oleh masyarakat adalah diharuskan selagi ia tidak bercanggah dengan hukum Islam. Adat yang diharuskan ini ialah adat yang berkonsepkan demokrasi dan permuafakatan dan tidak bertentangan dengan agama Islam, sesuai dengan kata-kata ‘adat bersendi syarak dan syarak bersendi Kitabullah’ dan sesuai pula dengan perbilangan 'Adat bersendi Hukum' dan 'Hukum bersendi Kitabullah'.

Namun, kadang-kala masih terdapat dalam masyarakat Melayu golongan yang lebih mengutamakan adat daripada hukum syarak. Lalu, segala bentuk adat yang wujud akan diamalkan tanpa merujuk terlebih dahulu sama ada ada ia sesuai dan bertepatan dengan hukum syarak atau sebaliknya. Perbuatan ini lahir daripada sikap suka meniru amalan yang dilakukan sejak turun-temurun tanpa memikirkan implikasi amalan tersebut dari segi syarak dan akidah Islam. Apatah lagi, kedangkalan ilmu juga menjadi salah satu faktor utama yang menyebabkan adat yang bercanggah dengan syarak terus dijunjung.

Sebagai orang Islam, kita berkewajipan untuk menjadikan al-Quran dan sunnah sebagai kayu pengukur dalam menentukan segala tindakan dan amalan kita seharian. Ini adalah bertepatan dengan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: 'Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat selama-lamanya selagi kamu berpegang teguh dengan kedua-dua perkara tersebut, iaitu kitabullah (al-Quran) dan sunnah nabinya'.(Hadis riwayat Imam Malik). Apatah lagi firman Allah s.w.t. dalam surah Ali 'Imran ayat 102 bermaksud: 'Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan Islam.' Untuk mati dalam keadaan Islam, hidup kita mestilah berpandukan dengan cara Islam, daripada saat dilahirkan sehinggalah saat dikebumikan.

Dalam masyarakat Melayu di Malaysia pada hari ini, terdapat banyak adat yang sudah ditinggalkan apabila diketahui ianya bercanggah dengan hukum syarak. Dalam pada itu, masih terdapat segelintir golongan yang masih degil yang tetap mempertahankan adat walaupun diketahui sesetengah adat itu merupakan saduran daripada pegangan dan amalan agama selain Islam seperti Hindu, Buddha, Aminisme dan sebagainya. Tambah mendukacitakan lagi, apabila sesuatu adat yang diamalkan itu boleh membawa kepada khurafat dan syirik kepada Allah s.w.t.

Dalam Islam, keutamaan dalam pemilihan pasangan untuk berkahwin adalah berdasarkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah. Pemilihan yang seumpama ini adalah supaya 'bahtera kehidupan' yang bakal ditempuh akan berasaskan sesuatu yang diredhai oleh Allah bermula sejak dari hari perkahwinan sehinggalah melahirkan zuriat yang soleh. Perkahwinan yang dilangsungkan hendaklah diisytihar sebagaimana sabda nabi yang bermaksud: 'buatlah kenduri walau dengan seekor kambing'.(Hadis riwayat Imam Bukhari).

Namun sesuatu yang malang terjadi apabila kenduri perkahwinan yang dilaksanakan itu bercampur dengan adat-adat yang tidak bertepatan dengan hukum syarak seperti upacara persandingan yang masih diamalkan oleh masyarakat sehingga ke hari ini. Dalam upacara persandingan, diadakan bertepung tawar, melontar beras dan sebagainya. Tidakkah melontar beras itu melibatkan suatu pembaziran yang diharamkan di dalam Islam? Atau ia dilakukan kerana terpengaruh dengan orang beragama Hindu yang mempercayai 'semangat' yang ada pada padi?

Manakala upacara bertepung tawar, ia seharusnya dilihat dengan lebih teliti tujuan dibuat perkara tersebut. Ini kerana dibimbangi ia melibatkan pengaruh perkara-perkara khurafat. Ini kerana, masyarakat Melayu dahulu-kala ketika hendak belayar di lautan, terdapat upacara menurunkan perahu atau kapal yang baru ke laut. Upacara ini di lakukan oleh Tok Bomoh dengan harapan perahu dan kapal tersebut selamat daripada gangguan hantu laut dan sebagainya semasa belayar di lautan luas. Upacara dilakukan dengan perahu itu dipulihkan dengan jampi serapah dan mantera dengan menggunakan tepung tawar dan sebagainya. Pada hari ini, terdapat pula upacara menepung tawar terhadap kenderaan yang baru dibeli atau rumah baru yang ingin didiami. Apakah upacara menepung tawar ini ada kaitan dengan amalan masyarakat Melayu dahulu-kala yang bercanggah dengan syarak itu? Tidak cukupkah doa yang dipohon kepada Allah agar kenderaan yang baru dibeli itu selamat di sepanjang perjalanan, di samping doa khusus yang dibaca setiap kali menaiki kenderaan dan memulakan perjalanan?

Berbalik kepada upacara persandingan, ianya masih diamalkan oleh masyarakat Melayu dengan berleluasa dalam negara kita. Seolahnya-olahnya, sesuatu perkahwinan itu tidak berseri tanpa persandingan. Ada pula yang berpendapat, apa salahnya perbuatan tersebut untuk seumur hidup sekali agar ia menjadi kenangan abadi hingga ke anak cucu. Lalu upacara persandingan ini terus dilakukan dalam upacara perkahwinan, termasuklah segelintir 'orang surau' yang mengetahui bahawa perbuatan tersebut bercanggah dengan syarak, tetapi tetap melakukannya.

Para ulama' dengan jelas menyatakan bahawa upacara persandingan itu adalah sesuatu yang haram apabila ia ditonjolkan di khalayak ramai yang bukan mahram. Walau bagaimanapun para ulama berbeza pendapat dalam mengetengahkan punca dan sebab ia diharamkan. Terdapat pandangan yang mengatakan bahawa bersanding itu haram kerana ia merupakan amalan baru yang diada-adakan yang tidak pernah dilakukan pada zaman Rasulullah s.a.w mahupun pada zaman para sahabat.

Pendapat seterusnya ialah berdasarkan terdapat beberapa perbuatan yang melanggar batas-batas syarak semasa upacara persandingan seperti pakaian yang mendedahkan aurat, pergaulan bebas di antara lelaki dan wanita yang bukan mahram, pengantin perempuan memakai wangi-wangian yang boleh menimbulkan fitnah dan sebagainya.

Begitu juga dengan soal pembaziran yang begitu ketara berlaku apabila wujudnya upacara persandingan ini. Perbelanjaan untuk membuat pelamin sahaja menelan belanja yang besar yang kadang-kala menjangkau ribuan ringgit. Perbuatan membazir seumpama ini jelas diharamkan di dalam Islam. Firman Allah swt dalam surah al-Isra' ayat 27 bermaksud: "Sesungguhnya orang yang boros dan membazir adalah saudara syaitan, sedangkan syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya."

Terdapat pandangan ulama yang berpendapat bersanding merupakan sesuatu yang jelas keharamannya kerana ia adalah warisan dan ikutan daripada amalan masyarakat Hindu. Persandingan merupakan salah satu bentuk pemujaan dalam agama Hindu di mana mempelai yang bersanding itu sebenarnya meniru adat Hindu yang memuja Dewa Rama dan Dewi Sita. Persandingan secara ini memperlihatkan di sebelah perempuan Mak Andam sebagai pengiring utamanya dan di sebelah pihak lelaki pula Tok Bomoh sebagai pengiringnya. Kedua-dua mempelai ini diarak dan di sanjung serta dipuja sepertimana orang Hindu memuja Dewa Rama dan Dewi Sita, dengan sebab itulah pengantin baru di gelar sebagai Raja Sehari.

Umat Islam dilarang sama sekali untuk mengikut dan meniru amalan orang kafir, apatah lagi yang berkaitan dengan akidah dan kepercayaan. Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: 'sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia adalah dari golongan mereka.' (Hadis riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud).

Apabila diketahui sesuatu adat itu berasaskan perkara yang bercanggah dengan syarak, maka sewajarnya kita tidak berlengah lagi untuk meninggalkan adat tersebut demi mengharapkan keampunan dan keredhaan Allah. Adat yang boleh diamalkan ialah adat yang bersendikan syarak!

Thursday, December 9, 2010

Diskusi Khas Awal Muharam

Friday, December 3, 2010

KLIMS 2010

Thursday, December 2, 2010

Harga Minyak Naik Lagi

Friday, November 26, 2010

Kembara Singapura & Kepulauan Riau

Masjid Ba'alawi, Singapura


Masjid Haji Muhammad Salleh, Singapura
Masjid Sultan, Singapura


Baru-Baru ini , saya bersama rakan-rakan berkesempatan untuk membuat perjalanan ke Singapura dan Kepulauan Riau. Antara tempat yang sempat dilawati di Singapura ialah Masjid Ba'alawi dan Masjid Sultan. Kemudahan di Masjid Ba'alawi hebat sekali, siap dengan tempat penginapan seumpama hotel. Semasa kunjungan ke sana, dapat menimba sedikit sebanyak pengalaman tentang dakwah dalam masyarakat di Singapura. Cabaran umat Islam di Singapura amat hebat apatah lagi mereka merupakan minoriti, namun pegangan agama tetap kukuh dan utuh. Dari Singapura, kami bertolak ke Tanjung Pinang, Indonesia dengan menaiki bot di Jeti Tanah Merah. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam 45 minit. Sesuatu yang menarik di Tanjung Pinang ialah banyak persamaan yang wujud dengan Malaysia dari sudut nama jalan seperti Jalan Hang Tuah, Kuantan dan sebagainya.


Selain itu, papan tandanya agak unik dengan pantun Melayu yang menghiasi di tepi-tepi jalan. Dari Tanjung Pinang, kami bertolak ke Pulau Penyengat dengan menaiki bot sampan yang hanya mengambil masa selama 10 minit.
Perjalanan ke Pulau Penyengat
al-Quran bertulis tangan oleh Abd Rahman Stambul, siap ditulis pada tahun 1867

Pulau Penyengat adalah sebuah pulau kecil yang didiami oleh hampir 2,300 penduduk sahaja. Di sinilah terdapatnya makam Raja Ali Haji yang terkenal dengan Gurindam Dua Belasnya. Di samping itu, sesuatu yang unik ialah Masjid di Pulau Penyengat.

Masjid Pulau Penyengat

Bangunan masjid yang didirikan pada 1832 Masihi ini digunakan putih telur sebagai campuran kapur dalam binaannya. Putih telur itu bertindak sebagai simen untuk mengukuhkan bangunan yang dibina pada ketika itu. Setelah kembali ke Tanjung Pinang, kami menaiki bot pulang ke Johor iaitu ke Jeti Stulang Laut yang mengambil masa lebih kurang 3 jam.
Makam Raja Ali Haji


Gurindam Dua Belas Raja Ali Haji

Gurindam I

Ini gurindam pasal yang pertama:

Barang siapa tiada memegang agama,
sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
Barang siapa mengenal yang empat,
maka ia itulah orang yang ma'rifat
Barang siapa mengenal Allah,
suruh dan tegahnya tiada ia menyalah.

Barang siapa mengenal diri,
maka telah mengenal akan Tuhan yang bahri.
Barang siapa mengenal dunia,
tahulah ia barang yang teperdaya.
Barang siapa mengenal akhirat,
tahulah Ia dunia mudarat.

Gurindam II

Ini gurindam pasal yang kedua:

Barang siapa mengenal yang tersebut,
tahulah ia makna takut.
Barang siapa meninggalkan sembahyang,
seperti rumah tiada bertiang.
Barang siapa meninggalkan puasa,
tidaklah mendapat dua termasa.
Barang siapa meninggalkan zakat,
tiadalah hartanya beroleh berkat.
Barang siapa meninggalkan haji,
tiadalah ia menyempurnakan janji.

Gurindam III

Ini gurindam pasal yang ketiga:

Apabila terpelihara mata,
sedikitlah cita-cita.
Apabila terpelihara kuping,
khabar yang jahat tiadaiah damping.
Apabila terpelihara lidah,
niscaya dapat daripadanya paedah.
Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan,
daripada segala berat dan ringan.
Apabila perut terlalu penuh,
keluarlah fi'il yang tiada senunuh.
Anggota tengah hendaklah ingat,
di situlah banyak orang yang hilang semangat
Hendaklah peliharakan kaki,
daripada berjaian yang membawa rugi.

Gurindam IV

Ini gurindam pasal yang keempat:

Hail kerajaan di daiam tubuh,
jikalau lalim segala anggotapun rubuh.
Apabila dengki sudah bertanah,
datanglah daripadanya beberapa anak panah.
Mengumpat dan memuji hendaklah pikir,
di situlah banyak orang yang tergelincir.
Pekerjaan marah jangan dibela,
nanti hilang akal di kepala.
Jika sedikitpun berbuat bohong,
boleh diumpamakan mulutnya itu pekong.
Tanda orang yang amat celaka,
aib dirinya tiada ia sangka.
Bakhil jangan diberi singgah,
itupun perampok yang amat gagah.
Barang siapa yang sudah besar,
janganlah kelakuannya membuat kasar.
Barang siapa perkataan kotor,
mulutnya itu umpama ketur2.
Di mana tahu salah diri,
jika tidak orang lain yang berperi.

Gurindam V

Ini gurindam pasal yang kelima:

Jika hendak mengenai orang berbangsa,
lihat kepada budi dan bahasa,
Jika hendak mengenal orang yang berbahagia,
sangat memeliharakan yang sia-sia.
Jika hendak mengenal orang mulia,
lihatlah kepada kelakuan dia.
Jika hendak mengenal orang yang berilmu,
bertanya dan belajar tiadalah jemu.
Jika hendak mengenal orang yang berakal,
di dalam dunia mengambil bekal.
Jika hendak mengenal orang yang baik perangai,
lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai.

Gurindam VI

Ini gurindam pasal yang keenam:

Cahari olehmu akan sahabat,
yang boleh dijadikan obat.
Cahari olehmu akan guru,
yang boleh tahukan tiap seteru.
Cahari olehmu akan isteri,
yang boleh dimenyerahkan diri.
Cahari olehmu akan kawan,
pilih segala orang yang setiawan.
Cahari olehmu akan abdi,
yang ada baik sedikit budi,

Gurindam VII

Ini Gurindam pasal yang ketujuh:

Apabila banyak berkata-kata,
di situlah jalan masuk dusta.
Apabila banyak berlebih-lebihan suka,
itulah landa hampirkan duka.
Apabila kita kurang siasat,
itulah tanda pekerjaan hendak sesat.
Apabila anak tidak dilatih,
I'ika besar bapanya letih.
Apabila banyak mencela orang,
itulah tanda dirinya kurang.
Apabila orang yang banyak tidur,
sia-sia sahajalah umur.
Apabila mendengar akan khabar,
menerimanya itu hendaklah sabar.
Apabila menengar akan aduan,
membicarakannya itu hendaklah cemburuan.
Apabila perkataan yang lemah-lembut,
lekaslah segala orang mengikut.
Apabila perkataan yang amat kasar,
lekaslah orang sekalian gusar.
Apabila pekerjaan yang amat benar,
tidak boleh orang berbuat onar.

Gurindam VIII

Ini gurindam pasal yang kedelapan:

Barang siapa khianat akan dirinya,
apalagi kepada lainnya.
Kepada dirinya ia aniaya,
orang itu jangan engkau percaya.
Lidah yang suka membenarkan dirinya,
daripada yang lain dapat kesalahannya.
Daripada memuji diri hendaklah sabar,
biar dan pada orang datangnya khabar.
Orang yang suka menampakkan jasa,
setengah daripada syarik mengaku kuasa.
Kejahatan diri sembunyikan,
kebalikan diri diamkan.
Keaiban orang jangan dibuka,
keaiban diri hendaklah sangka.

Gurindam IX

Ini gurindam pasal yang kesembilan:

Tahu pekerjaan tak baik,
tetapi dikerjakan,
bukannya manusia yaituiah syaitan.
Kejahatan seorang perempuan tua,
itulah iblis punya penggawa.
Kepada segaia hamba-hamba raja,
di situlah syaitan tempatnya manja.
Kebanyakan orang yang muda-muda,
di situlah syaitan tempat berkuda.
Perkumpulan laki-laki dengan perempuan,
di situlah syaitan punya jamuan.
Adapun orang tua yang hemat,
syaitan tak suka membuat sahabat
Jika orang muda kuat berguru,
dengan syaitan jadi berseteru.

Gurindam X

Ini gurindam pasal yang kesepuluh:

Dengan bapa jangan durhaka,
supaya Allah tidak murka.
Dengan ibu hendaklah hormat,
supaya badan dapat selamat.
Dengan anak janganlah lalai,
supaya boleh naik ke tengah balai.
Dengan isteri dan gundik janganlah alpa,
supaya kemaluan jangan menerpa.
Dengan kawan hendaklah adil supaya tangannya jadi kafill.

Gurindam XI

Ini gurindam pasal yang kesebelas:

Hendaklah berjasa,
kepada yang sebangsa.
Hendaklah jadi kepala,
buang perangai yang cela.
Hendaklah memegang amanat,
buanglah khianat.
Hendak marah,
dahulukan hajat.
Hendak dimulai,
jangan melalui.
Hendak ramai,
murahkan perangai.

Gurindam XII

Ini gurindam pasal yang kedua belas:

Raja muafakat dengan menteri,
seperti kebun berpagarkan duri.
Betul hati kepada raja,
tanda jadi sebarang kerja.
Hukum adil atas rakyat,
tanda raja beroleh anayat.
Kasihan orang yang berilmu,
tanda rahmat atas dirimu.
Hormat akan orang yang pandai,
tanda mengenal kasa dan cindai.
Ingatkan dirinya mati,
itulah asal berbuat bakti.
Akhirat itu terlalu nyata,
kepada hati yang tidak buta.

Thursday, November 25, 2010

Laporan Ibadah Korban / Aqiqah / Waqaf Kemboja

Bangunan sekolah yang baru siap dibina

Rumah Guru Dalam Pembinaan

Assalamualaikum,

Muslimin-Muslimat Peserta Ibadah Korban, Aqiqah & Misi Pendidikan Umat Islam Kemboja. Semoga kita semua dirahmati, diberkati & diampuni Allah swt.

Alhamdulillah dengan izin Allah swt, Ibadah Korban, Aqiqah & Misi Pendidikan Umat Islam Kemboja 1431H anjuran AKADEMI IMAM SYAFI’E telah dijayakan dengan lancarnya pada 17-21 November 2010. Alhamdulillah penyertaan pada tahun ini amat menggalakkan dimana sebanyak 118 ekor lembu dan 61 ekor kambing telah disumbangkan oleh Muslimin dan Muslimat.

Penyertaan ini datang dari mereka yang amat perihatin terhadap masa depan saudara seIslam di Kemboja. Kami AJK Akademi Imam Syafi’e-Dana Kemboja mewakili Umat Islam Kemboja mengucapkan JAZAKUMULLAHUKHAIRAN kepada yang telah menyertai Misi ini samada secara individu di Malaysia, Qatar, Dubai, Arab Saudi dan juga individu yang telah menyertai melalui organisasi mereka seperti Takaful IKHLAS Sdn Bhd, JAKKAS dari MIDA, Badan Kebajikan Kakitangan Islam BNM, Kelab Sukan dan Rekreasi Kumpulan PNB- Biro Endah, dan BAKKIS RHB. Jazakumullahukhairan atas penyertaan,kepercayaan dan keperihatinan semua terhadap kesulitan Umat Islam di sana.

Program Korban & Aqiqah telah dilaksanakan di 16 pusat yang telah ditetapkan iaitu:
1. Masjid Kg Keh, Wilayah Kampot.
2. Masjid Kg Kedap, Wilayah Kampot.
3. Masjid Kg Priang Pring, Wilayah Kampot.
4. Masjid Kg Mak Prang, Wilayah Kampot.
5. Surau Kg Prai Tenor, Wilayah Kampot.
6. Masjid Kg Kandal, Wilayah Kampot.
7. Kg Kebar Romeh, Wilayah Kampot.
8. Masjid Kg Prek Sekai, Wilayah Kg Som.
9. Masjid Kg Beong Tamprum, Wilayah Kg Som.
(Wakil dari Wilayah Koh Kong datang mengambil daging di pusat ini)
10. Masjid Kg Kilo 7, Wilayah Kandal. (Pinggiran Phnom Penh).
11. Masjid Kg Kilo 8, Wilayah Kandal. (Pinggiran Phnom Penh).
12. Masjid Kg Chroi Changwa, Pinggiran Phnom Peng.
13. Masjid Kg Chlong Chasna, Wilayah Kg Chnnang.
14. Masjid Kg Osedan, Wilayah Kg Chnnang.
15. Masjid Kg Tapiang Trairah, Wilayah Kg Chnnang.
16. Masjid Kg Juol, Wilayah Takeo.

Ibadah Korban dan Aqiqah dilaksanakan di pusat-pusat ini, dimana kampung-kampung sekitarnya akan datang kesini untuk menyembelih dan membawa balik daging atau lembu yang telah disembelih untuk diagihkan di kampung-kampung mereka.

KOMPLEKS PENDIDIKAN IMAM SYAFI’E, KG KEH, KAMPOT.

Alhamdulillah atas kekuatan yang Allah swt berikan serta sokongan material & spiritual oleh Muslimin dan Muslimat, bangunan Sekolah dua(2) tingkat yang merangkumi lapan (8) kelas telah siap. Rumah guru sebanyak sepuluh(10) unit sedang rancak dibangunkan. InsyaAllah bangunan asrama yang bersaiz 32M x 8M x 2 tingkat akan dimulakan pembinaannya dalam tempoh terdekat. (Sila lihat gambar di atas).

TAJAAN GURU/DAI’E

Akademi telah menaja elaun guru-guru Fardhu Ain/ al-Quran seramai duabelas (12) guru dan lima (5) Dai’e. Akademi sedang menimbangkan cadangan untuk menambah tajaan Guru Fardhu Ain/al-Quran dan juga Dai’e pada tahun 2011 ini. Kepada Muslimin & Muslimat yang bersedia menambah saham akhirat bolehlah hubungi kami bagi tujuan tersebut.

SUMBANGAN/TAJAAN/WAQAF & AQIQAH

Akademi Imam Syafi’e-Dana Kemboja sentiasa mengalu-alukan sumbangan/tajaan/waqaf dan pelaksanaan aqiqah. Tuan-puan boleh terus bank-in ke Maybank Islamic (553083023763) atas nama AKADEMI IMAM SYAFI’E-DANA KEMBOJA dan maklumkan kepada kami tujuan sumbangan melalui email akademimamsyafie@gmail.com atau sms ke +6012-2942574.

Sekali lagi kami di Akademi mengucapkan jazakumullahukhairan atas penyertaan Muslimin dan Muslimat semua, semoga Allah swt mengganjari usaha ini dengan kebaikan dan kelapangan di dunia dan Jannatul Firdaus di akhirat kelak. Amiin.


JAWANTANKUASA,
AKADEMI IMAM SYAFI'E-DANA KEMBOJA.

Sunday, November 14, 2010

Bumi Rome Menjadi Saksi


Sanggar Kreatif: Bumi Rome menjadi saksi

Oleh Shauqi al-Yarmouki

2010/11/14 (Berita Minggu)



BERAPA harga Syawarma ini? Tanya Syafiq kepada penjual Syawarma di hadapan masjid besar di Rome, Itali itu sambil dia memerhatikan peniaga Muslim yang berbilang bangsa di sepanjang jalan di hadapan masjid. Masjid besar Rome itu dikenali sebagai 'Markaz al-Thaqafah al-Islamiah' atau dalam bahasa Inggerisnya Islamic Cultural Centre. Masjid tersebut adalah satu-satunya masjid di Rome yang juga dianggap sebagai salah satu bangunan besar di kota Rome. Bangunan besar itu bukan sahaja dijadikan sebagai masjid, namun di situ juga ditempatkan dewan seminar, perpustakaan dan sebagainya. Kompleks masjid ini telah direka bentuk dengan kemudahan tempat wuduk dan dewan solat yang boleh menampung seramai 2500 orang. Terdapat juga ruang pendidikan yang mengandungi perpustakaan dan kelas untuk pengajian. Dewan syarahannya boleh memuatkan sejumlah 400 orang. Terdapat juga ruang untuk pameran dan dua tempat penginapan, satu untuk imam dan satu lagi untuk pengunjung.

Kelihatan ramai sekali orang Islam yang berniaga pada hari Jumaat itu. Ada yang menjual barangan makanan seperti ‘syawarma’, ‘falafil’ dan pelbagai barangan halal yang lain dan ada pula yang menjual barangan keperluan seharian. Penjual syawarma itu kelihatan riang gembira pada pagi Jumaat itu kerana begitu ramai pelanggan yang membeli syawarmanya. Keringat membasahi bajunya dan kelihatan letih yang amat sangat pada wajah yang sedang memotong daging ayam syawarma yang disalai dan dibakar di hadapan bara api yang sentiasa panas. Walau panasnya api yang membakar syawarma itu agak merimaskan, namun sesekali angin sejuk pada musim luruh di Itali yang bertiup sepoi-sepoi bahasa agak menyenangkan dan memberikan kesegaran.

Walaupun letih melayan pelanggan, namun bibir penjual syawarma itu tetap menguntum senyum tanda puas dan gembira dengan hasil jualannya. Penjual Syawarma yang berbangsa Arab itu tidak reti berbahasa selain bahasa Arab, namun begitu hasil jualannya tetap laris. Nasib baiklah Syafiq boleh berbahasa Arab, jadi senanglah sikit untuk berkomunikasi dengan penjual syawarma itu … sekurang-kurangnya beliau mudah memesan makanan yang hendak dibeli. Syafiq tidaklah pandai sangat berbahasa Arab, tetapi asas-asas mudah berkomunikasi dalam bahasa Arab yang dipelajari ketika menuntut di Universiti Putra Malaysia kira-kira lima tahun yang lalu masih lagi dapat digunakan. Syafiq masih teringat Dr Halim yang pernah menuntut di Kuwait dan Sudan selama 11 tahun mengajarnya Bahasa Arab di UPM. Syafiq yang mengambil jurusan Pertanian mengambil peluang belajar Bahasa Arab dengan Dr Halim melalui subjek elektif yang ditawarkan pada ketika itu. Syafiq merasakan sangat berbaloi belajar bahasa Arab kerana sekarang beliau dapat mempraktikkan apa yang dipelajari di universiti dulu. Memang Syafiq amat gembira apabila dapat hadir ke pasar Jumaat pada pagi itu. Mana tidaknya… dua tiga hari ini, dia merasakan amat sukar untuk mencari makanan halal. Walaupun terdapat kedai makanan yang dipunyai oleh warga Itali Muslim yang berasal dari India yang menjual makanan halal berhampiran dengan Termini , namun harganya amat mahal, di samping itu Syafiq agak meragui status ‘halal’ pada kedai-kedai tersebut. Kalau di Malaysia ... segalanya mudah … ada sahaja logo Halal JAKIM, maka status halalnya tidak diragui lagi. Namun pada pagi Jumaat yang amat indah itu, begitu banyak juadah makanan halal yang ada. Seronok di hatinya tidak terkata .… Hatinya berbisik sendirian … kalau beginilah keadaannya … tidaklah susah untuk tinggal lebih lama di bumi Vatican. Ya … bumi Vatican … tempat yang sudah terkenal di seluruh dunia sebagai wilayah yang merdeka dan mempunyai pentadbirannya sendiri dan dianggap sebagai sebuah negeri yang terkecil di dunia. Tempatnya yang hanya dipisahkan sebatang sungai dengan bandaraya Rome yang hanya mengambil masa tidak sampai setengah jam perjalanan dengan bas dari stesen Termini. Kota Vatikan terletak di atas bukit Vatikan di sebelah barat laut kota Rome, iaitu beberapa ratus meter dari sungai Tiber. Di situlah berdiri dengan megah bangunan atau tempat ibadat yang menjadi kebanggaan penganut Kristian Katolik dan di situ juga tempat yang didiami oleh paderi besar bagi penganut agama Kristian Katolik itu. Masih terbayang gambaran tempat tersebut di ruang mata Syafiq. Baharu semalam Syafiq menjejakkan kaki ke tempat tersebut. Dari Termini Syafiq menaiki bas. Di sepanjang perjalanan, Syafiq menghayati keindahan bandaraya Rome. Sebuah bandar hebat yang berada di Eropah dan pusat pelancongan yang terkenal yang masih mengekalkan bangunan lama yang menjadi warisan. Ketika menghayati keindahan bandaraya Rome yang dipenuhi dengan patung sejarah, Syafiq agak tersentak apabila melihat kebanyakan bangunan di bandaraya ini penuh dengan contengan cat dan perbuatan vandalisme. Sikap vandalisme ini menyebabkan bangunan kelihatan agak kotor pada dinding di aras bawah bangunan yang dapat dicapai oleh tangan yang melakukan perbuatan vandalisme ini. “Indah khabar daripada rupa,” Syafiq mengomel sendirian pada ketika itu. Mana tidaknya, bandaraya yang amat terkenal di seluruh dunia itu di penuhi dengan contengan pada kebanyakan bangunannya. Kalaulah ia berlaku di Kuala Lumpur, nescaya Datuk Bandarnya akan dihentam dan dikutuk melalui ruangan Forum di dada akhbar dan rancangan Aduan Rakyat TV3. Seketika bas yang membawa Syafiq melintasi sungai yang memisahkan Rome dari Vatican. Selepas saja melintasi sungai tersebut, kelihatan terowong kecil di hadapannya. Syafiq segera melihat peta di tangannya. Peta menunjukkan bahawa destinasinya hampir sampai. Bas melewati terowong yang jaraknya hanya sejauh 100 meter saja. Sekiranya hendak dibandingkan terowong di Lebuhraya Utara Selatan berhampiran dengan Kuala Kangsar dan terowong di Lebuhraya Karak-Gombak berhampiran dengan Genting Sempah, sudah tentu terowong di Malaysia tampak lebih hebat dengan jaraknya yang lebih panjang dan dibina merentasi bukit-bukau yang berbatu pejal dan keras. Kini di hadapan Syafiq sebuah bangunan besar yang mempunyai kubah seumpama kubah masjid. Kalaulah dia tidak mengetahui tentang selok-belok tempat itu, sudah tentu disangkanya masjid apabila melihat kepada kubah itu. Namun, ada sedikit kelainan dari sudut bentuk dan ukirannya yang tersendiri pada kubah tersebut. Syafiq melangkah masuk ke dalam kawasan gereja Katholik di Vatican itu. Apabila sampai sahaja di dataran hadapan gereja, Syafiq dapat menyaksikan pelbagai jenis patung yang terletak mengelilingi bangunan dan dataran gereja tersebut. Begitu juga berhampiran dengan pintu masuk ke gereja, terdapat sebuah patung besar yang diukir iaitu patung St Peter yang merupakan pemimpin pertama dalam gereja Katolik. Syafiq mendapati ramai pelancong yang datang dari pelbagai negara melawat ke gereja tersebut. Di samping gereja tersebut yang menjadi pusat keagamaan bagi penganut Katolik, ia juga dijadikan sebagai destinasi pelancongan. Syafiq melangkah kaki ke dalam gereja tersebut untuk melihat keadaan di dalamnya. Suasana di dalam gereja agak suram dengan cahaya yang agak malap. Terdapat pelbagai jenis patung. Terdapat patung yang diukir untuk menggambarkan ‘Jesus’, Maryam dan patung malaikat yang diukir dalam bentuk anak kecil yang terbang. “Banyaknya patung di sini,” getus Syafiq di dalam hatinya. Syafiq berasa agak ‘seram’ dengan suasana muram dan sedikit gelap dalam gereja tersebut. Lantas, Syafiq cuba membezakan suasana tempat suci umat Islam di Masjidil Haram dan suasana tempat suci penganut Kristian Katolik ini. Apatah lagi sememangnya sebelum menjejakkan kaki di bumi Rome ini, Syafiq telah terlebih dulu ke Makkah untuk menunaikan umrah. “Seramlah keadaan di sini,” kata Syafiq kepada temannya Saiful. “Kalau di Masjidil Haram … barulah rasa tenang,” tambah Syafiq lagi. Sebenarnya, memang tujuan asal perjalanan Syafiq sebenarnya adalah ke Makkah saja untuk menunaikan umrah. Entah bagaimana, ketika dia berbicara dengan temannya Saiful di hadapan Makam Ibrahim setelah selesai saja menunaikan solat sunat Tawaf dua rakaat, timbul idea untuk tidak terus kembali ke Malaysia, sebaliknya meneruskan perjalanan ke Eropah. “Cadangan awak tu elok juga Syafiq, saya pun memang tak pernah menjejakkan kaki di Eropah. Alang-alang dah naik kapal terbang, elok kita teruskan ke sana. Harga tambang kapal terbang yang perlu ditambah tak sebanyak mana kalau nak dibandingkan apabila kita sudah balik ke Malaysia,” ujar Saiful pada Syafiq sambil matanya dan seluruh wajahnya memandang ke arah Syafiq tanda beliau serius memperkatakan hal tersebut. “Ye ... Saiful, sebenarnya sebelum kita datang ke bumi Makkah ini pun saya sudah terfikir tentang hal ini … tapi tak sempat pulak nak berbincang dengan awak … maklumlah ketika tu masalah visa umrah kita pun hampir-hampir ‘sangkut’…. Tapi Saiful, saya rasa elok jugak kita ajak Ustaz Hasan bersama kita…. Saya bimbang jugak kalau kita berdua aje mengembara di Eropah tu … banyak dugaannya tu ... kalau ada Ustaz Hasan, rasanya lebih selamat,” kata Syafiq sambil matanya meliar mencari kelibat Ustaz Hasan yang masih berada di tengah-tengah kelompok jemaah yang bersesak-sesak bertawaf mengelilingi kaabah, sambil Syafiq meletakkan tangannya di atas dahi untuk menahan panas mentari yang membakar melewati 45 darjah Celcius ketika itu. Lagak Syafiq umpama seorang askar yang mengangkat tabik. Walaupun orang yang bertawaf pada waktu selepas Zuhur tidaklah seramai pada waktu lain, namun susah juga mencari kelibat Ustaz Hasan. “Awak rasa Ustaz Hasan setuju ke nak ikut kita?”. Tanya Saiful dalam nada yang tidak begitu yakin dengan persetujuan Ustaz Hasan. “Hal itu, awak jangan bimbang, nanti saya sendiri akan berbincang dengan Ustaz Hasan,” jawab Syafiq penuh yakin. Setelah berbincang dengan Ustaz Hasan … maka persetujuan pun dicapai. Lalu, sampailah mereka bertiga ke bumi Rome ini. Syafiq tersentak apabila tiba-tiba bahunya dipegang oleh Ustaz Hasan. “Anta beli apa Syafiq ... beli syawarma?” Soal Ustaz Hasan. Sapaan Ustaz Hasan itu mengejutkan Syafiq daripada lamunan. “Ye, ustaz … saya beli syawarma,” jawab Syafiq dan di tangannya tergenggam erat syawarma ayam yang baunya saja boleh membuka selera sesiapa jua yang berminat dengan makanan Arab. Syafiq baru teringat yang dia masih belum membayar harga syawarma tersebut. Lantas, Syafiq bertanya sekali lagi kepada penjual syawarma sambil memegang wang kertas 5 euro di tangannya, “lau samahta, kam si’r haaza syawarma?.” Penjual syawarma tersebut tersenyum sambil berkata, “balash ... zaalikar rojul qad dafa’,” sambil menunjukkan ke arah seorang lelaki berbangsa Arab. Lelaki Arab tersebut yang berbadan sasa dan tegap, berambut kerinting, bermata bulat memandang ke arah Syafiq dengan senyuman. Syafiq lantas mengucapkan terima kasih kepada lelaki Arab tersebut, “syukran ya akhi.” Lelaki Arab itu pun menghulurkan tangan untuk bersalam dengan Syafiq dan Ustaz Hasan yang berada di sebelah Syafiq, lalu memperkenalkan dirinya sebagai Fathi yang berasal dari Tunisia, tetapi sudah menetap di Rome sejak 10 tahun yang lalu. “Min aina anta?” soal Fathi kepada Syafiq. “Min Malizia,” jawab Syafiq ringkas. Sambil itu, Fathi menghulurkan kepada Syafiq segenggam anggur ‘banati’ yang berwarna hijau, tanpa biji sambil mempelawanya makan. Syafiq mengucapkan terima kasih … namun di dalam hatinya tertanya-tanya siapakah gerangan lelaki Arab itu yang tidak dikenalinya sebelum ini, tetapi bersikap begitu baik sekali. Kesempatan yang ada itu diambil oleh Syafiq untuk berta’aruf dengan Fathi, untuk lebih mengenali lelaki yang berhati mulia ini. Fathi pun menceritakan betapa dia mengenali Islam di bumi Rome melalui ikatan ukhuwah yang terjalin di antara sesama umat Islam di situ. Ketika di Tunisia, dia tidak mengenal erti solat dan tidak mengenal sejadah. Hidupnya adalah untuk makan dan berseronok saja. Namun, apabila dia berhijrah ke Rome untuk mencari pekerjaan demi hidup yang lebih sempurna, barulah beliau sedar erti persaudaraan dan nikmat Islam. Atas dasar persaudaraan Islam juga, ramai sahabat dan rakan di Rome yang sanggup bersusah-payah demi saudaranya. “Hubungan ukhuwah sesama umat Islam amat kuat dan kukuh di sini kerana masing-masing memerlukan di antara satu sama lain. Apatah lagi apabila kami berhadapan dengan sesetengah orang Eropah yang agak sombong dan mementingkan diri sendiri. Di sinilah baharu dapat dilihat bagaimana semangat persaudaraan yang diajar di dalam Islam merupakan sesuatu yang amat manis lagi bermakna,” jelas Fathi kepada Syafiq. Syafiq mengangguk-angguk tanda setuju dengan penjelasan Fathi itu. Syafiq teringat mafhum ayat al-Quran yang sering dibacakan oleh khatib di masjid Bandar Baru Bangi, tempat yang sering Syafiq tunaikan solat Jumaat, “Sesungguhnya orang beriman itu bersaudara.” Cerita Fathi itu juga telah mengingatkan Syafiq tentang ceramah agama yang telah disampaikan oleh Ustaz Roslan di Surau al-Muhajirin seminggu sebelum Syafiq ke Makkah mengenai ukhuwah sesama Muslim dalam peperangan Yarmouk. Ustaz Roslan menceritakan bagaimana kasih sayang dan persaudaraan sesama Islam yang dapat digambarkan melalui kata-kata yang telah diungkapkan oleh Huzaifah: “Aku telah bertolak ke tempat berlakunya Peperangan Yarmouk untuk mencari sepupuku yang kesakitan dan kehausan untuk kuberikan kepadanya air yang ada bersama-samaku. Apabila aku dapat menemuinya, lantas aku memberikannya air. Sedang sahaja sepupuku itu hendak meneguk air, maka dia terdengar suara seorang Muslim yang mengaduh kehausan, maka sepupuku lantas menyuruhku agar memberi minum orang itu dulu. Aku pergi kepada orang itu dan aku dapati dia adalah Hisyam Bin al-As. Apabila Hisyam hampir sahaja meneguk air tersebut, maka terdengar oleh Hisyam suara sahabat seperjuangan yang lain mengaduh kehausan, maka Hisyam pun menyuruhku untuk pergi dan memberikan air kepada orang itu dahulu. Aku pun pergi kepadanya dan belum sempat pun aku memberikannya air, dia telah pun syahid. Aku berpatah balik kepada Hisyam dan aku dapati dia juga telah syahid. Kemudian aku pergi pula kepada sepupuku, tetapi belum sempat pun aku memberikannya air, dia telah pun syahid.” Fathi menerangkan kepada Syafiq dengan suaranya yang jelas dan dengan menyebut perkataan bahasa arab dengan lambat dan satu-persatu agar Syafiq dapat menangkap apa yang diucapkannya: “La a’rifu nural Islam fi Tunis, wainnama a’rifu nuural Islam fi Roma.” A’rifu Islam min khilal al-ukhuwwah al-islamiyyah huna.” Fathi lantas memimpin tangan Syafiq ke arah rakan-rakannya yang lain yang sedang bersembang dan bertanya khabar di antara satu sama lain. “Haaza Yazid min Jazaa’ir, wa haaza Muhammad min Urdun, wa haaza Umar min Maghrib,” Fathi memperkenalkan rakan-rakannya itu yang berasal dari pelbagai negara, tetapi sudah menetap di Rome dan mendapat kerakyatan Itali kepada Syafiq dan Ustaz Hasan. Syafiq merasakan kegembiraan di wajah rakan-rakan Fathi itu ketika mereka saling berkenalan. Walau Syafiq hanya berkenalan dengan mereka pada pagi itu sahaja, namun Syafiq merasakan keakraban yang amat sangat seolah sudah kenal lama dengan mereka. Mereka begitu ramah dan mesra mengalu-alukan ziarah Syafiq ke Rome. Seketika, azan berkumandang. Syafiq bersama rakan-rakan barunya itu bersegera menyahut seruan Jumaat dengan beriringan ke dewan solat di Islamic Cultural Centre itu. Masjid besar itu adalah tempat berseminya ukhuwah Islamiah. Walaupun tapak asalnya ialah kawasan yang terkenal dengan maksiat dan pelacuran di Rome. Namun, dengan hubungan erat dan kekuatan yang dapat dibina dalam kalangan orang Islam di Rome, maka mereka telah berjaya membeli tanah tersebut dan masjid yang besar dan tersergam indah yang masyhur dengan nama Islamic Cultural Centre itu pun dapat dibina di tapak tersebut. Hal ini sekali gus telah menjadikan kawasan itu tidak lagi menjadi sarang maksiat. Seusai solat , Syafiq, Ustaz Hasan dan Saiful memohon untuk beredar ke tempat penginapan mereka iaitu sebuah hotel tidak ‘berbintang’ yang terletak berhampiran dengan Termini. Mereka menyewa satu bilik kecil yang hanya dapat memuatkan tiga katil. Bilik kecil tersebut hanya mempunyai kipas siling tanpa televisyen dan tanpa peti sejuk. Namun begitu, sewanya ialah 30 Euro seorang (lebih kurang RM135). Kadar sewa mengikut ‘kepala’ bukan mengikut bilik, jadi sewa untuk bilik kecil ini sahaja ialah 90 Euro untuk tiga orang. Fathi dan rakannya Yazid mempelawa untuk menghantar Syafiq dan teman-teman ke Termini. Sepanjang perjalanan menaiki ‘train’ dari masjid ke Termini, Syafiq merasakan kemesraan antara mereka amat luar biasa … seolahnya mereka sudah berkawan selama 20 tahun. Ukhuwah Islamiah tidak mengenal keturunan, bangsa dan warna kulit. “Di bumi Rome ini, baru aku benar-benar mengenali erti sebenar ukhuwah,” bisik hati Syafiq sambil bibirnya menguntum senyum tanda gembira.

Thursday, November 11, 2010

Proton Inspira




Masalah Kuota Haji


Setiap kali musim haji, persoalan kuota haji merupakan antara isu yang belum dapat diselesaikan dengan sewajarnya sehingga ke saat ini. Namun, persoalan yang perlu difikirkan bersama ialah mengapakah masih wujud kuota haji yang masih diambil oleh jemaah yang sudah pun melaksanakan ibadah haji? Kuota menjadi penuh ekoran terdapatnya jemaah yang sudah berkali-kali pergi menunaikan haji masih mendapat peluang untuk pergi ke Makkah sekali lagi demi menunaikan ibadah haji sunat!. Dalam masa yang sama terdapat mereka yang masih terus menunggu dan menunggu tapi giliran untuk mereka belum tiba sedangkan mereka adalah jemaah yang akan menunaikan haji buat kali pertama iaitu haji wajib. Terdapat dalam kalangan yang menunggu itu yang umurnya sudah lanjut mencecah 60 atau 70, tapi malangnya mereka masih tidak diberi peluang kerana kuota sudah penuh! Di mana silapnya ... apakah masalah sikap jemaah sendiri atau peraturan Tabung Haji yang tidak efisien?

Hairan juga dengan sikap segelintir umat Islam yang tidak memahami keutamaan (awlawiyyat). Sepatutnya mereka yang sudah menunaikan haji memberikan peluang kepada jemaah yang belum menunaikan haji. Mengapakah terdapat dalam kalangan jemaah haji yang sanggup pergi berulang-kali menunaikan haji (mungkin ada yang sudah 5, 6 kali atau lebih) sedangkan ia sudah menjadi sunat sahaja... Apatah lagi Nabi Muhammad SAW pun hanya menunaikan haji sekali sahaja seumur hidup Baginda. Sepatutnya peluang diberikan kepada jemaah yang belum lagi menunaikan haji yang wajib bagi mereka. Sekiranya jemaah yang pergi menunaikan haji sunat ini secara berulang-kali tidak menjejaskan kuota seperti petugas, mutawif dsbnya, maka tidaklah menjadi apa-apa masalah kerana ia adalah suatu keperluan. Tapi yang ditimbulkan di sini ialah mereka yang seronok buat perkara sunat sedangkan 'wang' yang digunakan untuk buat perkara sunat itu boleh digunakan dalam perkara yang 'wajib'. Inilah perlunya memahami 'Keutamaan dalam amalan'.

Tabung Haji selaku pengelola jemaah haji perlu mengetatkan peraturan dengan memberikan peluang terhadap jemaah yang pertama kali menunaikan haji. Janganlah dipenuhi kuota dengan jemaah yang sudah berulang-kali menunaikan haji. Begitu juga, tidak sewajarnya kanak-kanak yang belum baligh dibenarkan menunaikan haji sekiranya mereka akan memenuhi kuota, apatah lagi haji tidak wajib bagi mereka. Usahlah berbangga dengan laporan akhbar jemaah haji termuda dan sebagainya sedangkan dalam masa yang sama menafikan hak orang dewasa yang sudah akil baligh untuk menunaikan ibadah haji.

Kasihanilah mereka yang setiap tahun masih mendapat status 'stand-by', sedangkan terdapat dalam kalangan mereka yang sudah berusia lanjut dan baru pertama kali hendak ke Makkah. Ada di kalangan warga emas yang bertahun-tahun mengumpul wang untuk mencukupkan tambang ke Makkah... tetapi bila cukup sahaja, tetap tidak mendapat tawaran walau surat rayuan diajukan setiap tahun... Jawapan yang sama ialah 'stand-by'!. Apakah tawaran kepada mereka untuk menunaikan haji hanya akan datang setelah mereka menghembuskan nafas yang terakhir?

Wednesday, October 27, 2010

Malaysia & Rasuah


Malaysia masih kekal di tangga ke-56 pada Indeks Persepsi Rasuah yang dijalankan oleh Transparency International (TI) tetapi mata yang dikutipnya terus merosot daripada 4.5 kepada 4.4.Markah itu membuktikan bahawa negara telah gagal mencapai sasaran Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang meletakkan sasaran mereka daripada 4.5 kepada 4.9 daripada markah maksimum -10 mata.

Tempat teratas dikongsi oleh tiga negara - Singapura, New Zealand dan Denmark daripada 178 negara yang dikaji.Menurut TI Malaysia, meskipun laporan yang dikeluarkan petang tadi, menunjukkan negara menuju ke arah yang betul, namun masalah timbul ketika pelaksanaannya.
Presidennya, Paul Low berkata kejatuhan dalam markah itu “secara statistik tidak signifikan”.

Beliau berkata kegagalan menangani rasuah akan mengagalkan usaha kerajaan untuk menjadikan negara ini sebagai negara berpendapatan tinggi memandangkan pertalian terus antara rasuah dan pendapatan per kapita.Di samping itu, katanya lagi, usaha yang dibuat oleh kerajaan melalui GTP belum lagi menghasilkan sebbarang kejayaan kerana faedah daripada usaha yang dilakkukan akan mengambil masa sebelum kesannya dapat dirasai oleh rakyat di negara ini.

Menurut setiausaha agung TI Malaysia, Ngooi Chu-Ing, antara yang paling ketara adalah persepsi umum bahawa kerajaan kurang azam politik untuk menangani rasuah.

"Kita boleh lihat sebagai contoh, terdapat kebimbangan di kalangan umu bahawa tiada "ikan besar" yang didakwa dan juga kemajuan yang lembab dalam mengenalpasti serta mendakwa individu yang terbabit dalam skandal PKFZ (Port Klang Free Trade Zone).
"Begitu juga dengan keputusan "tiada sebarang tindakan"" (NFA) oleh peguam negara terhadap individu-individu yang didakwa mempengaruhi pelantikan hakim dalam badan kehakiman dan amalan berterusan memberikan kontrak projek-projek Mega secara tidak telus," katanya.
TI-Malaysia, katanya mengesyorkan supaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diberi kuasa mendakwa disamping membolehkan badan itu melaporkan secara terus kepada ahli jawatankuasa parlimen.
"Pada masa kini, menteri kabinet mengistiharkan harta mereka kepada Perdana Menteri namun butir-butir pengisytiharan harta mereka tidak pernah diumumkan kepada awam...kami juga menggesa ditegakkan kebebasan maklumat melalui pemansuhan Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan Akta Penerbitan dan Percetakan," katanya.

Monday, October 18, 2010

Kaedah Qiyam Tangan Ketika Solat


Oleh: Mohd Sukki Othman (Ustaz Shauqi)


Sunat Meletakkan Tangan Kanan Di Atas Tangan Kiri

Jumhur atau majoriti ulama’ (kecuali ulama’ aliran mazhab Maliki) menyatakan bahawa sunat selepas daripada takbiratul ihram untuk meletakkan tangan kanan di atas belakang pergelangan tangan kiri. (Sila rujuk al-Fiqh al-Islamiy wa Adillatuh oleh Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhayli 1/687). Hal ini adalah berdasarkan kepada hadis yang telah menyatakan bahawa Wa’il Bin Hujr telah melihat nabi saw ketika memulakan solat: “...kemudian nabi saw meletakkan tangannya yang kanan di atas belakang tangannya yang kiri di pergelangan tangan dan di hasta (dari siku ke bawah)”. (Hadis ini telah diriwayatkan oleh Muslim, Ahmad, Abu Daud dan al-Nasa’ei ). Dalam hadis Wa’il Bin Hujr yang lain, dia telah berkata: “Aku pernah menunaikan solat bersama nabi saw dan baginda meletakkan tangan kanannya di atas tangan kirinya di dada”. (Hadis riwayat Ibnu Khuzaimah).

Dalam hadis yang lain, daripada ‘Abdullah bin Mas’ud r.a dia berkata bahawa Rasulullah saw melihatnya meletakkan tangan kiri di atas tangan kanan, lalu baginda saw menukarkannya dengan meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri. (hadis riwayat Abu Daud). Dalam sebuah hadis daripada Sahal bin Sa’ad pula, dia telah berkata bahawa adalah mereka diarahkan atau diperintahkan (oleh Rasulullah saw) untuk meletakkan tangan kanan di atas hasta tangan kiri ketika menunaikan solat. (hadis riwayat Imam Bukhari).

Imam al-Bukhari dalam sahihnya juga telah mengatakan bahawa, “... Saidina ‘Ali r.a meletakkan telapak tangannya di atas pergelangan kiri.” Hadis dalam Sunan al-Baihaqi juga menyebutkan hal yang demikian itu. ‘Uqbah berkata, “Sanad hadis tersebut adalah hasan”. Oleh yang demikian, orang yang menunaikan solat disunatkan untuk meletakkan telapak tangan kanannya di atas pergelangan tangan kirinya iaitu diletakkan tangan kanan di belakang tangan kiri di tempat meletakkan jam tangan atau gelang pada tangan.

Menurut ulama aliran mazhab Syafei, disunatkan untuk meletakkan tangan kanan di atas belakang tangan kiri dengan berkedudukan di bawah dada dan di atas pusat dan hendaklah dibawa ke sebelah kiri sedikit kerana di situ terdapatnya hati (jantung). Maksud dada di sisi ulama Syafei ialah tulang-tulang yang nampak di bahagian hadapan tubuh manusia jika manusia itu membengkokkan dirinya ke belakang. Justeru, meletakkan tangan itu bukan di atas dada, tetapi di bahagian antara pusat dan dada. Itulah as-sadr (dada) yang telah diisyaratkan oleh firman Allah SWT yang bermaksud: Sesungguhnya bukan mata yang buta, tetapi yang buta itu adalah hati yang terdapat di dalam dada (QS 22:46). Manakala ulama’ mazhab Hanbali dan Hanafi pula berpendapat bahawa hendaklah kedudukan tangan itu diletakkan di bawah pusat berdasarkan apa yang telah datang daripada Saidina ‘Ali bahawa beliau telah berkata: “Menjadi sunnah meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri di bawah pusat”. (Hadis riwayat Ahmad dan Abu Daud).

Kesimpulannya ialah disunatkan untuk meletakkan tangan kanan di atas belakang pergelangan tangan kiri setelah selesainya bertakbiratul ihram. Apatah lagi, menurut para ulama, meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri merupakan salah satu sifat orang yang merendah diri dan boleh membawa kepada khusyuk. Manakala tempat ia diletakkan, sama ada di atas dada, atau diantara dada dan pusat (iaitu di atas pusat sedikit), atau di bawah pusat, maka para ulama’ telah berselisih pendapat mengenainya berdasarkan kepada ijtihad masing-masing terhadap hadis-hadis Rasulullah saw dan kata-kata para sahabat nabi.

Sehubungan dengan itu, ia memberikan kemudahan kepada kita untuk melakukannya berdasarkan apa yang dipelajari. Dalam mazhab Syafei yang menjadi pegangan masyarakat Nusantara, kedudukan tangan tersebut hendaklah berada di atas pusat sedikit dan di bawah dada serta kedudukannya dibawa ke arah kiri sedikit. Namun, sesuatu perkara ‘khilafiyyah’ seumpama ini janganlah diperdebatkan untuk menegakkan hujah ‘siapa yang betul’ sehingga mengeruhkan hubungan sesama umat Islam. Ini kerana terdapat golongan yang ‘ekstrem’ dalam masyarakat kita dewsa ini yang sentiasa menyalahkan orang lain dalam sesuatu perkara ibadah sunat yang ianya merupakan perkara ‘khilaf’ dalam kalangan ulama’. Perkara seumpama ini tidak sewajarnya berlaku kerana janganlah semata-mata hendak menegakkan hujah terhadap sesuatu perkara ‘khilaf’ sehingga terpaksa bermasam muka sesama muslim. Sedangkan bermasam muka dan bertelingkah sesama muslim dengan cara yang salah itu adalah merupakan sesuatu yang dikeji oleh syara’ dan ia adalah perbuatan yang haram!.

Saturday, October 16, 2010

Membentangkan Kertas Kerja di UM




Pada 5 Okt yang lalu, saya telah membentangkan kertas kerja di Persidangan Antarabangsa Islam dalam Masyarakat Malaysia (PAIMM) bertempat di Jabatan Sejarah, Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya. Kertas kerja bertajuk: "Peranan dan Sumbangan Ulama' Tiga Serangkai Dalam Perkembangan Islam dan Perubahan Sosial di Malaysia. Tokoh ulama' tiga serangkai yang dimaksudkan ialah Syeikh Abdul Samad al-Falimbani (1704-1828), Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari (1710-1812) dan Syeikh Daud al-Fatani (1769-1847). Selain itu, tiga kitab karangan mereka juga dibincangkan iaitu Sayr al-Salikin (Tasawuf), Sabil al-Muhtadin (fiqh) dan al-Durr al-Thamin fi Aqa'id al-Mukminin (Aqidah).Justify Full

Monday, October 4, 2010

Mengapa Bertindak Mengikut Kejahilan?


Warga emas yang memulangkan wang yang diberikan kepada mereka oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang bertindak mengikut kejahilan yang didokong pula oleh mereka yang jahil. Sebelum buat sesuatu, sepatutnya merujuk terlebih dahulu kepada orang yang berilmu. Sila lihat keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan mengenai hal ini :-

Penyaluran Harta Tidak Patuh Syariah Ke Baitulmal Dan Institusi Islam Lain

Keputusan:

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-87 yang bersidang pada 23 – 25 Jun 2009 telah membincangkan Hukum Penyaluran Harta Tidak Patuh Syariah Ke Baitulmal Dan Institusi Islam Lain. Muzakarah telah memutuskan bahawa:

Di dalam Islam harta-harta yang diperolehi dengan cara yang tidak mematuhi syariah seperti riba, gharar, perjudian, penipuan, rompakan, rampasan, rasuah dan seumpamanya adalah haram dan tidak boleh digunakan untuk manafaat dan kepentingan diri sendiri serta perlu dibersihkan melalui kaedah-kaedah berikut:

  1. Diserah kepada Baitulmal untuk maslahah-maslahah umum umat Islam seperti membiayai pembinaan atau penyelenggaraan jambatan, jalan, tandas dan seumpamanya;
  2. Diserah kepada golongan fakir miskin; atau
  3. Jika harta tersebut merupakan harta rompak, curi dan seumpamanya, maka harta tersebut perlu diserahkan semula kepada pemiliknya. Jika pemiliknya telah meninggal dunia atau tidak dapat dijumpai, maka harta tersebut mestilah dikembalikan kepada ahli warisnya. Sekiranya tidak dapat diketahui pemilik atau ahli waris pemilik, maka harta tersebut hendaklah diserahkan kepada Baitulmal.

Keterangan/Hujah:
  1. Imam al-Nawawi di dalam kaedah penyelesaian harta haram telah menukilkan pandangan al-Ghazali yang menyatakan jika seseorang lelaki itu memiliki harta haram dan hendak bertaubat serta melepaskan tanggungan daripada harta haram tersebut, maka harta tersebut mestilah diserahkan kepada pemiliknya atau wakil pemilik tersebut. Sekiranya pemilik tersebut telah meninggal dunia, berkewajipan untuk menyerahkan kepada ahli warisnya. Sekiranya pemilik harta tersebut tidak dapat dikenal pasti, maka harta tersebut mestilah diserah (dibelanjakan) kepada maslahah-maslahah umum umat Islam seperti (membiayai pembinaan atau menyelenggara) jambatan, masjid-masjid, dan seumpamanya yang bersangkut-paut dengan urusan orang Islam. Sekiranya tidak digunakan untuk tujuan kemaslahatan umat Islam, harta haram tersebut diserahkan kepada golongan fakir.
  2. Sheikh Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi ketika ditanya bagaimana mengurus faedah yang terkumpul di dalam bank konvensional, sama ada hanya perlu dibiarkan sahaja berada di dalam bank konvensional tersebut atau sebaliknya, telah menyatakan bahawa:
a. Faedah-faedah bank yang terkumpul hukumnya adalah sama seperti harta- harta lain yang diperolehi melalui jalan yang haram.

b. Tidak harus seseorang menggunakannya (wang faedah) tersebut kerana tindakan menggunakan wang tersebut adalah termasuk di dalam kategori memakan harta yang diperolehi melalui jalan kezaliman. Tidak boleh dimanfaatkan melalui jalan makanan, minuman, tempat tinggal, membayar cukai dan seumpamanya.

c. Meninggalkan wang faedah itu di dalam bank konvensional adalah haram secara muktamad. Dasar ini telah dipersetujui di dalam Muktamar Bank Islam Kedua di Kuwait oleh ulama’ secara ijma’. Tindakan tersebut hanya akan mengukuhkan lagi ekonomi bank riba dan dikira sebagai menolong dalam urusan maksiat. Menolong perkara yang haram adalah haram.

Sumber: (http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/penyaluran-harta-tidak-patuh-syariah-ke-baitulmal-dan-institusi-islam-lain)