Oleh: Ustaz Shauqi
Bila
datangnya bulan Ramadhan, umat Islam hendaklah menumpukan sepenuh perhatian
untuk melaksanakan ibadah dan ketaatan dengan sebaik mungkin kepada Allah swt.
Namun, apa yang menyedihkan ialah seringkali berlaku perbalahan dan
pertelingkahan dalam melaksanakan ibadah-ibadah sunat dalam bulan Ramadhan
terutamanya mengenai bilangan rakaat solat sunat Tarawih. Di samping itu,
terdapat pula masyarakat Islam yang begitu beria-ia dan berduyun-duyun ke
masjid dan surau untuk mengerjakan solat sunat Tarawih, pada masa yang sama
mereka meninggalkan solat fardhu seperti Maghrib dan Subuh. Mengapa perkara
begini boleh berlaku, adakah masyarakat kita masih tidak boleh membezakan mana
yang lebih utama antara sunat dan fardhu?
Perbalahan dalam perkara-perkara khilaf
seperti bilangan rakaat solat tarawih
ini telah menyebabkan ada yang bermasam muka dan tidak bertegur sapa.
Tidakkah mereka terfikir bahawa bermasam muka dan tidak bertegur sapa itu
adalah haram, sedangkan puncanya datang daripada persoalan sunat yang menjadi
khilaf di antara ulama?. Syeikh Dr. Fadl Hassan 'Abbas telah menyatakan bahawa
lebih elok ditutup pintu masjid agar tidak ditunaikan solat sunat tarawih
sekiranya perbalahan tentangnya menyebabkan perpecahan berlaku di antara umat
Islam! Manakah yang lebih penting, solat sunat atau persaudaraan Islam?
Ada pula masyarakat Islam yang
memang seronok melihat perbalahan dan pergeseran berlaku di kalangan jemaah di
masjid dan di surau. Lalu mereka sentiasa
membawa serta membesar-besarkan isu ini dan mengapi-apikannya. Sedangkan
mereka sendiri hanya menunaikan dua rakaat solat tarawih sahaja, lantas terus
ke kedai kopi untuk berbual dan membuang masa. Sebagai umat Islam, kita
hendaklah menghindarkan diri daripada perbalahan yang tidak berfaedah,
sebaliknya hendaklah kita menumpukan sepenuh perhatian kepada ibadah yang patut
dilakukan pada bulan Ramadhan yang mulia ini.
Solat Tarawih ialah solat sunat muakkad. Sekiranya
seseorang itu meninggalkan solat Tarawih, dia tidak berdosa, akan tetapi
seseorang itu akan mendapat dosa sekiranya mewujudkan perbalahan tentang
bilangan rakaatnya sehingga menimbulkan pergeseran di antara umat Islam di
masjid. Solat Tarawih bermula sebaik sahaja seorang itu selesai daripada
mengerjakan solat fardhu ‘Isya (seeloknya selepas mengerjakan solat sunat
Ba‘diyah ‘Isya’ kerana solat tersebut juga adalah sunat muakkad). Waktu
untuk menunaikan solat Tarawih berkekalan sehingga terbit fajar. Ia dikerjakan
dengan dua-dua rakaat. Jika dikerjakan solat Tarawih itu empat rakaat dengan
satu salam, maka tidak sah solatnya, kerana menyalahi yang disyariatkan. (lihat
kitab Al-Majmuk: 4/38) .
Para fuqaha' dan ahli hadis bersependapat bahawa nabi saw
telah mengerjakan solat tarawih secara berjamaah dengan para Sahabat tiga atau
empat hari, kemudian nabi tidak keluar untuk menunaikannya di masjid kerana
dibimbangi ia akan dianggap fardhu oleh umat Islam. Saidatina Aisyah meriwayatkan
yang maksudnya:
"Bahawa Rasulullah s.a.w.
- pada suatu malam (dalam bulan Ramadhan) ketika jauh malam telah keluar lalu
solat di masjid dengan diikuti oleh beberapa orang lelaki sebagai
makmum.
Pada keesokan harinya terhebahlah peristiwa itu diperkatakan orang, lalu mereka
berkumpul lebih ramai
lagi (pada malam kedua) serta mereka bersolatlah bersama-sama Baginda. Pada
keesokan harinya terhebahlah peristiwa itu diperkatakan orang, lalu bertambah ramai orang hadir di masjid pada malam yang ketiga.
Rasulullah s.a.w.
pun keluar ke masjid lalu menunaikan solat dengan diikuti oleh sidang jamaah.
Setelah sampai malam yang keempat, penuh sesaklah masjid dengan sidang jamaah
(tetapi Baginda tidak datang) sehinggalah Baginda keluar ke masjid untuk
mengerjakan solat
subuh. Setelah selesai solat, Baginda mengadap orang ramai lalu
(memulakan ucapannya dengan memuji Allah Taala
dan) mengucap syahadah, kemudian Baginda (menerangkan sebabnya Baginda tidak datang ke
masjid untuk mengerjakan sembahyang tarawih bersama),
sabdanya: "Amma Ba'du, sebenarnya tidak terlindung kepada Aku tentang kedudukan kamu
(sebagai orang-orang yang taat dan
suka berbuat
kebajikan), tetapi Aku bimbang bahawa (sembahyang tarawih) itu akan difardhukan
atas kamu, maka dengan itu kamu tidak terdaya mengerjakannya."
(Imam al-Zuhri, salah seorang
perawi hadith ini berkata): "Maka wafatlah Rasulullah s.a.w sedang perkara
(sembahyang tarawih) itu berkeadaan demikian" (tidak dikerjakan dengan
berjamaah). (Hadith Sahih -
Riwayat Bukhari).
Pada zaman Sayyidina Umar r.a, solat Tarawih juga dilakukan
sebagaimana sebelumnya. Sehinggalah pada suatu malam beliau telah keluar dari
rumahnya di bulan Ramadhan untuk pergi ke masjid. Beliau mendapati orang ramai
bersolat Tarawih berkelompok-kelompok, ada yang bersolat secara bersendirian
dan ada pula melakukannya secara berjemaah. Lalu beliau menghimpunkan orang
ramai dan bersolat dengan berimam kepada sahabat Ubay bin Ka‘ab. Peristiwa ini
diceritakan oleh Abdul Rahman bin Abdul Qari’, beliau berkata yang maksudnya:
“Daripada Abdul Rahman bin Abdul Qari’e, beliau
berkata: Saya keluar bersama-sama Sayyidina ‘Umar bin al-Khattab pada satu
malam bulan Ramadhan pergi ke masjid Madinah. Didapati dalam masjid orang
solat Tarawih berkelompok-kelompok. Ada orang solat sendirian, ada yang solat
dan ada beberapa orang dibelakangnya. Maka Sayyidina ‘Umar berkata: Saya
berpendapat jikalau orang ini dihimpunkan dengan seorang imam sesungguhnya
lebih baik, kemudian Sayyidina ‘Umar berazam, lalu mengumpulkan mereka bersolat
dibelakang seorang imam namanya Ubay bin Ka’ab. Kemudian pada satu malam saya
bersamanya (Sayyidina ‘Umar) datang lagi ke masjid, lantas kami melihat orang
bersolat dengan seorang imam. Sayyidina ‘Umar berkata: Ini adalah bid’ah yang
baik.” (Hadis riwayat al-Bukhari) .
Justeru, Para fuqaha
bersepakat bahawa solat Tarawih dilakukan secara berjemaah. Jumhur fuqaha juga
berpendapat hukum berjemaah solat Tarawih adalah sunnah sebagaimana dilakukan
oleh Rasulullah saw, para sahabat, dan para pengikut mereka sejak zaman
Sayyiduna Umar bin al-Khattab r.a dan berterusan diamalkan secara
berjemaah hingga sekarang.
Persoalan mengenai
jumlah raka’at solat Tarawih pula, sebenarnya ia merupakan perkara lama yang
telah pun dibincangkan oleh ulama-ulama
mu’tabar, tetapi malangnya ia sentiasa diungkit-ungkit dan ditimbulkan kekecohan
oleh pihak-pihak yang masih tidak berpuas hati. Bilangan
rakaat solat Tarawih adalah perkara yang termasuk di dalam perbezaan pendapat
Ulama. Seseorang Muslim tidak boleh bersikap bersikap keras dalam perkara yang
ada perbezaan pendapat di kalangan ulama.
Mengikut
Syeikh Dr. Abdul Malik al-Sa'di, tidak terdapat dalil yang benar-benar pasti
tentang bilangan rakaat solat tarawih yang dilakukan oleh Rasulullah saw kerana
terdapat pelbagai riwayat tentang bilangan rakaatnya. (Lihat buku al-Bid'ah
fi al-Mafhum al-Islamiy al-Daqiq, halaman 119). Oleh itu, semakin banyak
Ibadah yang dilakukan pada malam-malam Ramadhan, maka semakin banyaklah pahala
yang akan diperolehi.
Terdapat
segelintir umat Islam bersikap keras dengan menyatakan bahawa solat Tarawih
hanya 8 rakaat, dan sesiapa yang melakukan lebih daripada 8 rakaat merupakan
suatu perkara bid'ah. Hujahnya ialah hadis daripada Abu Salamah bin Abdul
Rahman yang bertanyakan Sayyidatuna Aisyah r.a : "Bagaimanakah solat Nabi
s.a.w. di dalam bulan ramadhan?" Maka jawab Sayyidatuna Aisyah: "Nabi
tidak melebihkannya di dalam Ramadhan dan di luar Ramadhan melebihi 11 rakaat ...(11
rakaat ialah setelah dicampur 3 rakaat Witir)" (Hadis Riwayat Imam Bukhari).
Kalau
diteliti hadis ini, ia hanya menunjukkan kebiasaan Nabi s.a.w. menunaikan solat
malam di dalam bulan Ramadhan dan selainnya dengan 11 rakaat. Namun begitu,
dalil-dalil yang jelas menunjukkan bahawasanya solat malam ini termasuklah
solat tarawih tidak terikat dengan bilangan tertentu, sepertimana hadith yang
diriwayatkan daripada Ibnu 'Umar, seseorang bertanya kepada Nabi s.a.w. tentang
solat malam, Maka jawab baginda : "Solat malam itu dua rakaat, dua
rakaat, jika seseorang kamu bimbangkan masuknya waktu subuh maka dia solatlah
satu rakaat sebagai solat witir." (Hadith riwayat al-Bukhari dan
Muslim).
Justeru
apabila dilihat pendapat para ulama yang mu'tabar, akan didapati bahawa bilangan rakaat solat Tarawih tidak terikat dengan bilangan tertentu.
Menurut Jumhur ulama' pula iaitu yang terdiri daripada ulama' aliran mazhab
Syafie, Hanafi, yang rajih di sisi Imam Ahmad, al-Thauri, Daud dan sebagainya,
mereka menyatakan bahawa bilangan solat Tarawih ialah 20 rakaat berdasarkan
hadis yang diriwayatkan oleh al-Baihaqi dan selainnya yang bermaksud: “Bahawasanya mereka (sahabat-sahabat) nabi, mendirikan solat (Tarawih) dalam bulan Ramadhan
pada zaman Umar bin al-Khattab dengan 20 rakaat.” (Telah mensahihkannya al-Hafiz al-'Iraqi dan
al-Subki).
Di samping itu,
terdapat riwayat daripada para ulama' salaf yang menunaikan solat sunat Tarawih
lebih daripada 20 rakaat. Terdapat di kalangan mereka yang menunaikan sebanyak
46 rakaat, 41 rakaat, 39 rakaat, 36 rakaat, 34 rakaat dan 24 rakaat. Ada pula
yang menunaikan 16 rakaat dan 13 rakaat. (Rujuk buku al-Bid'ah
fi al-Mafhum al-Islamiy al-Daqiq, halaman 120).
Menurut
Syeikh Muhammad bin Soleh al-'Uthaimin
dalam kitabnya (Fatawa
Syeikh Ibn 'Uthaimin - 1/407), beliau berkata: "Dan perkara ini
(bilangan rakaat Tarawih) adalah luas. Maka tidak diingkari ke atas siapa yang
solat dengan 11 rakaat atau 23 rakaat….", Katanya lagi: "Tidak sewajarnya bagi kita untuk berlebih-lebihan dan
melampau-lampau. Sebahagian manusia ada yang melampau-lampau dalam bentuk
(kononnya) beriltizam dengan Sunnah (Nabi) dalam bab bilangan (solat Tarawih),
mereka mengatakan : "Tidak boleh ada tambahan atas bilangan (solat
tarawih) yang datang dari sunnah. Mereka juga mengingkari dengan keengkaran
yang keras terhadap sesiapa yang melakukan penambahan dalam perkara ini, mereka
mengatakan perkara tersebut adalah dosa dan derhaka. Perbuatan ini tidak syak
lagi kesalahannya. Bagaimana boleh jadi dosa dan derhaka, (kerana) telah
ditanya kepada Nabi s.a.w. tentang solat malam, kemudian Nabi mengatakan :
"Dua rakaat, dua rakaat", dan baginda tidak menghadkan bilangan rakaatnya....
Maka apabila Nabi s.a.w. menerangkan kaifiat (cara solat) tanpa menghadkan
bilangan (rakaat), telah diketahui bahawasanya dalam perkara ini adanya
keluasan...."
Syeikhul
Islam Ibn Taimiyyah pula berkata :
"Dan solat tarawih itu bahawasanya solatnya sepertimana mazhab Abu
Hanifah, al-Syafi'e, dan Ahmad dengan 20 rakaat, ataupun sepertimana mazhab
Malik dengan 37 rakaat, atau 13 rakaat, atau dengan 11 rakaat, sesungguhnya
(semua ini) baik, sepertimana yang telah dinaskan oleh Imam Ahmad dengan
ketiadaan at-Tauqif. Maka boleh dilakukan dengan banyak rakaat dan
sedikit berdasarkan panjang atau pendeknya qiam."
Ibn
Qudamah pula menyatakan : "Dan yang terpilih di sisi Abu Abdillah (iaitu
Imam Ahmad) r.a. (solat malam) 20 rakaat, dan inilah pendapat at-Thauri, Abu Hanifah,
as-Syafi'e, dan berkata pula Malik : "36 rakaat." (Lihat kitab
al-Mughni - 1/457).
Imam al-Nawawi pula
menyatakan: "Solat tarawih itu merupakan sunnah
dengan ijmak para ulama. Mazhab kami (berpendapat) bahawasanya (bilangannya) 20
rakaat dengan 10 kali salam, boleh dilakukan sendirian dan berjemaah." (Lihat
kitab al-Majmu' - 4/31).
al-Suyuti
pula berkata : " Hadith-hadith yang sahih dan hasan dalam perkara qiyam
Ramadhan dan galakan melakukannya tidak mengkhususkan bilangan (rakaat). Ia
juga tidak juga thabit bahawasanya Nabi s.a.w. solat tarawih dengan 20
rakaat. Adapun solat malam ini, solat yang tidak disebutkan bilangannya.
Baginda menghentikan (solat berjemaah) pada malam yang keempat kerana bimbang
difardhukan ke atas umat, maka perkara ini akan menyusahkan mereka....." (Lihat
al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah - 27/142-145) .
Jelasnya,
bilangan rakaat solat Sunat Tarawih termasuk dalam perkara khilafiah
yang tidak sepatutnya diperbalahkan. Sebaliknya setiap umat Islam hendaklah
menumpukan perhatian untuk mewujudkan kualiti dalam Ibadah yang dilakukan serta mengikhlaskan
diri kepada Allah swt. Rebutlah peluang, bonus dan ganjaran besar yang
disediakan oleh Allah pada bulan Ramadhan ini. Jauhilah pertelingkahan dan pergaduhan
dalam perkara-perkara furu' kerana ia hanya akan merugikan umat Islam
No comments:
Post a Comment