Menurut Ibnu Kathir, Ramadhan bukan sahaja mendapat kemuliaan dengan
penurunaan al-Quran, bahkan ia juga merupakan bulan turunnya pelbagai kitab
samawi yang lain. Kemudian beliau menukilkan satu riwayat daripada Imam Ahmad
bin Hanbal yang menukilkan daripada Wa’ilah bin al-Asqa` bahawa Rasulullah SAW
bersabda yang maksudnya: “Diturunkan suhuf Ibrahim pada malam pertama
bulan Ramadhan, diturunkan kitab Taurat pada hari keenam bulan Ramadhan, diturunkan
kitab Injil pada hari ketiga belas bulan Ramadhan dan diturunkan al-Quran pada
hari kedua puluh empat bulan Ramadhan”.[i]
Selain itu, Allah SWT memuliakan orang beriman dengan Lailatul
Qadr. Lailatul Qadr merupakan saat yang menjadi ‘buruan’ penting bagi orang
soleh di dalam kalendar harian Ramadhan mereka. Ini lantaran keberkatan dan
kemuliaan Lailatul Qadr yang amat besar sebagaimana dinyatakan di dalam
al-Quran:
Maksud: Dan bukankah
engkau (Muhammad) sudah mengetahui apakah kebesaran malam Lailatul Qadr itu?[ii] Malam
Lailatul Qadr lebih baik daripada seribu bulan. Pada
malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa
segala perkara.
(Surah al-Qadr
97: 2-3)
Dalam merungkaikan
maksud ‘lebih baik daripada seribu bulan’, al-Tabariy telah menukilkan beberapa
tafsir ulama terhadapnya. Beliau memilih tafsiran yang mengatakan bahawa amalan
pada malam Lailatul Qadr adalah lebih baik berbanding amalan selama seribu
bulan yang tidak terdapat padanya Lailatul Qadr. Beliau menukilkan daripada Mujahid
katanya, “Dahulu di kalangan Bani Isra’il terdapat seorang lelaki melakukan
ibadat malam hari sehingga menjelang pagi, kemudian dia berperang melawan musuh
Allah sehingga menjelang malam. Lelaki tersebut melakukan perkara tersebut
selama seribu bulan. Kemudian Allah pun menurunkan ayat al-Quran (ليلة القدر خير من ألف شهر).[iii]
Ibnu Kathir dan
al-Suyutiy menukilkan daripada Abu Hatim yang menukilkan daripada `Urwah
katanya, diceritakan kepada Rasulullah berkenaan empat lelaki dari kaum Bani
Isra’il. Mereka beribadat kepada Allah selama lapan puluh tahun tanpa melanggar
perintah-Nya walau sekelip mata. Mereka ialah Ayyub, Zakariyya, Hazqil ibn al-`Ajuz
dan Yusha` ibn Nun. `Urwah berkata, lalu para sahabat Rasulullah pun merasa
kagumdengan ketekunan mereka. Lalu Jibril pun datang dan berkata, wahai Muhammad,
umatmu kagum dengan lelaki-lelaki tersebut yang beribadat kepada Allah selama
lapan puluh tahun tanpa pernah melanggar perintah Allah walau sekelip mata.
Sesungguhnya Allah SWT menurunkan kmepada kamu perkara yang lebih baik daripada
itu. Jibril pun membacaإِنَّا أَنزلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ
الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ
أَلْفِ شَهْرٍ . Perkara ini lebih utama dikagumi olehmu dan
umatmu. `Urwah berkata, perkara tersebut telah mengembirakan Rasulullah SAW dan
para sahabat yang bersamanya.[iv]
Itulah kemuliaan Lailatul Qadr. Sesiapa yang berjaya menghidupkannya
dia diberi ganjaran seumpama ahli ibadat dan mujahid yang beribadat dan
berjihad hampir lapan puluh tiga tahun empat bulan. Satu ganjaran yang hampir
mustahil diperoleh oleh kita pada zaman ini. Kemuliaan yang sebegitu sesuailah dirakamkan
satu surah daripada 114 surah yang terdapat di dalam al-Quran.
Selain itu, kelebihan Ramadhan dan juga Lailatul Qadr juga
dapat dilihat pada keampunan yang ditawarkan oleh Allah SWT khusus kepada
hamba-hamba-Nya yang berjaya menghidupkan kedua-duanya. Sabda Rasulullah SAW
sebagaimana yang diriwayatkan oleh al-Bukhari:
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِىِّ قَالَ مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا
وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ، وَمَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا
وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ[v]
رواه البخاري
Maksud: Diriwayatkan daripada Abu Hurayrah r.a. daripada Nabi SAW
sabda baginda, "Barangsiapa yang mendirikan Lailatul Qadr dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan
diampunkan dosa-dosanya yang terdahulu, barangsiapa yang yang berpuasa Ramadhan
dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampunkan dosa-dosanya yang
terdahulu."
(Riwayat al-Bukhari)
[i] Ibnu Kathir. Tafsir al-Qur’an al-`Azim. Jilid 1. Hlm. 501.
[ii] Ibn `Uyaynah berkata jika dinyatakan di dalam al-Quran (ما أدراك) maka ia bermaksud Allah telah memberitahunya tetapi jika
dinyatakan di dalam al-Quran (وما يدريك) maka ia bermaksud Allah
belum memberitahunya lagi.
Lihat al-Bukhari. Sahih al-Bukhari, kitab salat al-tarawih, bab fadl
laylat al-qadr. Jilid 2. Hlm. 708.
[iii] Al-Tabariy, Jami` al-Bayan fi ta’wil al-Quran. Jilid 24. Hlm.
533-534.
[iv] Ibnu Kathir. Tafsir al-Qur’an al-`Azim. Jilid 8. Hlm. 443;
al-Suyutiy, Jalal al-Din `Abd al-Rahman ibn al-Kamal. 1993M. al-Durr al-Manthur. Jilid. 8. Beirut: Dar al-Fikr. Hlm.
568.
[v] Al-Bukhari. Sahih al-Bukhari, kitab al-sawm, babman sam
ramadhan iman wa ihtisab. Jilid 2. Hlm. 672.
No comments:
Post a Comment