Alhamdulillah,
sempena dengan sambutan Aidil Adha 1433 Hijrah yang jatuh pada hari
Jumaat, 26 Oktober 2012 ini, Pihak Multaqa Asatizah dan Du’at (MURSHID)
mengucapkan tahniah kepada seluruh umat Islam di Malaysia khususnya
kepada semua calon haji dan hajjah yang sedang mengharungi kemuncak
penghambaan dan ibadah kepada Allah di Makkah al-Mukaramah.
Dalam masa yang sama, pihak MURSHID juga
mengajak seluruh umat Islam dan masyarakat Malaysia supaya menyelami
falsafah atau hikmah di sebalik pensyariatan ibadah haji dan ibadah
korban sebagaimana yang dituntut oleh Islam dalam penghayatan sesuatu
ibadah.
Paling tidak dua ibadah besar telah
disyariatkan dalam bulan Zulhijjah iaitu ibadah haji itu dan ibadah
korban sesuai dengan tuntutan syarak. Keduanya adalah merupakan simbolik
kepada suatu maksud yang lebih besar dan mendalam serta mampu
memberikan kesan kepada umat Islam andai didalami dan difahami.
Ibadah haji adalah ibadah yang menjadi
kesinambungan kepada sebuah sejarah agung sebagaimana yang dititipkan
oleh Allah dalam al-Quran mengenai perjuangan, pengabdian dan ujian
antara hamba-Nya yang salih dengan Tuhan mereka. Ibadah haji dan korban
juga boleh dikatakan adalah satu perlambangan kepada penyerahan,
pengabdian dan pengharapan yang total kepada Allah.
Aktor-aktor atau watak penting dalam
sejarah dan falsafah haji serta korban ini tidak lain tidak bukan adalah
Bapa Segala Nabi, Nabi Ibrahim a.s., isterinya Siti Hajar a.s. dan anak
mereka Nabi Islmail a.s. Nabi Ibrahim seorang hamba yang taat dan
dikasihi Allah SWT diuji dengan ujian yang sangat besar iaitu:
1. Baginda diminta untuk membawa dan
meninggalkan Siti Hajar bersama anak mereka yang baru lahir di sebuah
lembah padang pasir yang tiada apa-apa:
“Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian dari zuriat keturunanku di sebuah lembah (Tanah Suci Mekah) yang tidak ada tanaman padanya, di sisi rumah-Mu yang diharamkan mencerobohinya..” (Surah Ibrahim, ayat 37).
2. Apabila anak tersebut sudah besar, datang perintah daripada Allah SWT melalui mimpi untuk menyembelih anaknya:
“Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?. Anaknya menjawab: Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku daripada orang yang sabar.” (Surah Saffat, ayat 102-108).
Dapat kita lihat dalam sejarah bagaimana
Siti Hajar menerima ujian tersebut dengan taat, sabar dan reda meskipun
ia adalah tindakan yang zalim pada pandangan kasar manusiawi.
Meninggalkan seorang wanita yang berstatus isteri bersama dengan anak
yang baru dilahirkan tanpa sebarang kemudahan asas termasuk makanan dan
minuman sekalipun. Akhirnya segala ritual kesusahan, keperitan dan
kepayahan Siti hajar dimuliakan oleh Allah dengan mengangkat ritual
tersebut sebagai ibadah rukun kepada umat akhir zaman.
Ismail yang masih muda remaja, apabila
diberitahu oleh ayahnya, Nabi Ibrahim bahawa beliau diperintahkan oleh
Allah untuk menyembelihnya, anak itu tidak memberontak malah mendesak
dan memotivasikan ayahnya untuk melaksanakan perintah Allah itu dengan
segera. Meskipun ada gangguan dan bisikan yang kemudian menjadi ritual
simbolik kepada pelontaran batu di Jamrah, namun kesemuanya diatasi oleh
mereka berdua sehingga penyembelihan berlangsung dan diganti dengan
seekor kibas oleh Allah dengan kuasa-Nya.
Ibrah daripada sejarah Haji dan Korban dan signifikasinya kepada umat Islam pada hari ini
1. Memahami keutamaan dan maqasid
kepada pensyariatan ibadah haji dan korban iaitu sebuah manifestasi
penghambaan, penyerahan dan pengharapan yang mutlak kepada Allah serta
mendahulukan reda Allah atas segala kecintaan kepada manusia, termasuk
isteri, suami, anak dan harta. Jadikan reda Allah sebagai sasaran
kehidupan nescaya semua cinta yang lain akan bersama kita (lihat Surah al-Maidah, ayat 27).
2. Tidak menjadikan ibadah haji dan
korban sebagai platform untuk bermegah dan mencari keutamaan duniawi
seperti nama, pengaruh dan seumpamanya sehingga mengabaikan rukun dan
matlamat pensyariatannya.
3. Membawa semangat haji dan korban
ke dalam kehidupan seharian sebagai seorang Muslim bagi dipraktikkan
sebagai contoh, sejauh mana kita sanggup berkorban dengan mendahulukan
urusan kewangan, pendapatan, pelaburan yang halal berbanding yang
menguntungkan tetapi haram. Berkorban mendahulukan makanan yang halal
berbanding restoran yang lebih enak yang haram. Berkorban mendahulukan
gaji kerjaya yang sederhana tetapi halal berbanding lumayan yang haram,
begitu seterusnya. Berkorban kekal dengan gaji yang halal berbanding
menerima rasuah yang lumayan. Berkorban tidak mengambil keuntungan
secara salah melalui jawatan awam yang disandang berbanding
menggunakannya untuk mengkayakan diri secara cepat, hasil jawatan yang
disandang.
4. Mengutamakan yang utama dalam isu
pembahagian daging korban, iaitu kepada fakir miskin, ibu tunggal, anak
yatim dan jiran tetangga. Agar dapat disemai ikatan kasih sayang dan
ukhuwah antara mereka yang kekurangan dengan mereka yang berada.
5. Mereka yang sudah beberapa kali
menunaikan haji dan umrah disarankan agar membiayai pula ahli keluarga
terdekat seperti emak dan ayah serta mertua atau datuk dan nenek atau
pakcik dan makcik serta saudara terdekat yang tidak berkemampuan, ini
adalah kerana kewajipan haji adalah sekali sahaja seumur hidup bagi
setiap orang. Atau boleh disalurkan wang tersebut kepada sedekah jariah
seperti membiayai pelajar, membiayai pembinaan masjid, membantu
pergerakan dakwah (seperti MURSHID) dan lainnya yang mana pahala akan
berkekalan berbanding melakukan haji kali kedua dan berkali-kali tetapi
pahala hanya terhenti sesudah melaksanakannya.
6. Sangat mengesyorkan orang muda
yang masih sihat dan bertenaga untuk merancang dan beriltizam menunai
haji pada usia muda khususnya kepada pelajar-pelajar yang sedang belajar
di rantau Asia Barat supaya mengambil peluang menunaikan haji sebelum
pulang ke tanah air.
7. Berikhtiar selain daripada
menunaikan haji melalui Tabung Haji, bagi mereka yang muda, masih ada
beberapa cara untuk menunaikan haji sebagai contoh dengan menggunakan
visa antarabangsa bagi mereka yang mampu dari segi perbelanjaan dan
kekuatan zahir tubuh badan.
8. Disarankan mengutamakan ibadah
korban berbanding ibadah aqiqah kerana ibadah korban sekali sahaja dalam
setahun dengan masa yang khusus manakala ibadah aqiqah boleh
dilaksanakan sepanjang tahun.
9. Membudayakan aktviti penyembelihan
korban sebagai aktiviti berjemaah yang membawa kepada kemuafakatan dan
kesalingan bahu membahu dengan mengenepikan ideologi jemaah, kumpulan,
NGO dan parti politik. Juga mendahulukan korban dilakukan sendiri
berbanding diwakil kepada pihak lain kerana itu akan mengurangkan
penghayatan syiar-syiar haji dan korban.
10. Memberikan penerangan kepada bukan
Islam mengenai ibadah korban yang sering disalah anggap sebagai satu
bentuk penyeksaan kepada binatang. Perlu difahamkan, penyembelihan
dilakukan dalam cara yang terbaik, dapat mengeluarkan darah paling
maksima dan paling cepat, berbanding sebahagian teknik sembelihan moden
yang menyeksa binatang.
Sekian, terima kasih.
Multaqa Asatizah dan Du’at (MURSHID)
Disediakan oleh:
Dr. Hj. Zaharuddin Abd Rahman Ahmad Zahiruddin Mohd Zabidi
Dr. Hj. Zaharuddin Abd Rahman Ahmad Zahiruddin Mohd Zabidi
Pengerusi MURSHID Setiausaha Kerja MURSHID
Ahli-ahli MURSHID :
- Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri (Penasihat)
- Dr Zaharuddin Abd Rahman (Pengerusi)
- Dr Zahazan Mohamed
- Ustaz Roslan Mohamed
- Ustaz Abdullah Bukhari Abdul Rahman (Al-Hafiz)
- Ustaz Ahmad Husni Abd Rahman
- Dr Abdul Basit Abdul Rahman
- Dr Maszlee Malik
- Dr Ahmad Wifaq Mokhtar
- Dr Mohd Sukki Othman
- Ustaz Mohd Asyraf Mohd Ridzuan
- Ustaz Fauwaz Fadzil
- Ustaz Hasrizal Abdul Jamil
- Ustaz Mohammad Nidzam Abdul Kadir
- Ustaz Mohd Aizam Mas’od
- Ustaz Mohd Izhar Ariff Mohd Kassim
- Ustaz Mohd Zamri bin Haji Mohd Zainuldin
- Ustaz Syed Mohd Nor Hisyam Tuan Padang
- Xifu Abdul Naser Abdul Rahman
- Ust Muhd Ramadhan Fitri Ellias
No comments:
Post a Comment