Soalan: Boleh ustaz jelaskan dari sudut pandangan
Islam tentang apakah yang dimaksudkan dengan makruf dan apakah makruf itu
terhad pada perkara-perkara tertentu sahaja?
Jawapan:
Perkara ma’ruf merupakan perkara
baik dan amalan soleh yang diperintahkan oleh Allah untuk kita melaksanakannya.
Contohnya ialah seperti menunaikan solat, berpuasa, mengeluarkan zakat, menghubungkan
silaturahim, berbuat baik terhadap ibu bapa, bersifat benar, amanah dan
lain-lain. Mempunyai sifat rahmat terhadap haiwan juga merupakan perkara yang
baik. Islam mengajar kita supaya mempunyai sifat rahmat di antara sesama
makhluk, termasuk kepada binatang. Walau apa pun persepsi manusia terhadap
anjing contohnya, ia merupakan salah satu daripada makhluk yang diciptakan
Allah di atas muka bumi ini. Sekiranya seseorang itu melakukan kebaikan pada
mana-mana makhluk Allah, maka sudah tentu akan mendapat ganjaran yang besar di
sisi Allah dan ia dianggap sebagai perbuatan yang makruf.
Dalam
sebuah hadis diceritakan bagaimana seorang lelaki diampunkan dosanya kerana
menolong seekor anjing yang kehausan. Abu Hurairah berkata, Rasulullah saw
bersabda, maksudnya: “Ketika seorang lelaki berjalan di suatu jalan, dia
terlalu dahaga. Tiba-tiba dia menemui sebuah perigi. Oleh kerana tiada timba
untuknya menceduk air dari perigi itu, dia pun turun ke dalamnya dan meminum
air sehingga puas. Kemudian dia naik ke atas dan ternampak seekor anjing
terjelir-jelir lidahnya menjilat pasir kerana tersangat dahaga. Lelaki itu
berkata kepada dirinya sendirinya: Anjing ini haus seperti apa yang aku rasakan
sebelum ini. Lalu dia turun semula ke dalam perigi dan mengisi air ke dalam
kasutnya. Dia memegang kasut yang dipenuhi air itu dengan mulutnya sambil
memanjat naik ke atas. Kemudian dia memberi anjing itu minum. Lantas Allah
mengampunkan dosanya dan memasukkannya ke dalam syurga.”Sahabat bertanya: “Ya
Rasulullah! Apakah dengan menolong haiwan kita mendapat pahala juga?” Baginda
menjawab: “Ya! Menolong setiap makhluk bernyawa akan diberi pahala.” (Hadis
riwayat al-Bukhari).
Sehubungan
dengan itu, apa jua perkara kebaikan yang dibuat yang diterima menurut
penilaian hukum syarak, maka ia dikira sebagai perkara makruf yang akan
memperoleh pahala bagi pelakunya. Justeru, nabi SAW menunjukkan contoh kepada
kita bagaimana kebaikan dan makruf yang dilakukan itu bukan sekadar terhennti
pada manusia bahkan ia juga merangkumi makhluk lain termasuk haiwan.
Analoginya, sekiranya haiwan pun dituntut kepada kita untuk dilakukan kebaikan
padanya, apatah lagi manusia.
Rasulullah
SAW menunjukkan contoh terbaik kepada umat sepanjang zaman dengan berbuat baik terhadap anak-anak yatim, ibu tunggal
dan orang sakit. Rasulullah sentiasa memberikan makanan kepada
golongan-golongan ini. Selain itu, Rasulullah juga tidak melepaskan peluang
untuk menziarahi orang miskin, terutamanya orang sakit dan orang yang meninggal
dunia dalam kalangan mereka. Begitu
juga, Rasulullah amat prihatin terhadap kebajikan anak-anak yatim dan baginda
memerintahkan umat Islam agar berbuat baik kepada anak-anak yatim.
Rasulullah
juga berwasiat agar bersikap rahmat terhadap haiwan, dan melarang daripada
menyakiti haiwan dengan apa cara sekali pun. Rasulullah juga melarang daripada
sengaja duduk di atas tunggangan binatang dalam jangka waktu yang panjang
sekiranya tanpa sebarang keperluan.
Rasulullah bersabda yang bermaksud: ‘Tunggangilah ia (binatang) dengan
baik, dan tinggalkannya dengan baik, dan janganlah kamu menjadikannya sebagai
kerusi (tempat duduk) sedangkan kamu berbicara panjang di jalan dan di pasar,
mungkin yang ditunggang itu lebih baik dan lebih banyak mengingati Allah
daripada yang menunggang’. (Hadis riwayat Imam Ahmad, Abu Ya’la dan
al-Tabrani).
Dalam sebuah hadis riwayat Imam
Bukhari, nabi SAW bersabda yang maksudnya: ‘seorang wanita masuk neraka hanya
kerana seekor kucing, beliau mengikat dan mengurungnya dan tidak melepaskannya
untuk mencari makanan untuk dimakan’. Rasulullah juga melarang membunuh
binatang dengan tidak ada tujuan seperti membunuh burung dengan suka-suka bukan
bertujuan untuk makan. Sabda nabi
bermaksud: ‘Sesiapa yang membunuh burung (dengan suka-suka), pada hari Kiamat
kelak, burung tersebut akan mengadu pada Allah dengan katanya: Ya tuhan,
sesungguhnya si fulan ini membunuhku dengan tanpa tujuan dan tanpa sebarang
manfaat’ (Hadis riwayat Imam al-Nasa’ei).
No comments:
Post a Comment