Soalan
Saya baharu sahaja melahirkan anak. Baru-baru
ini kawan saya memberitahu bahawa orang yang melahirkan anak diwajibkan mandi
wiladah. Jadi, bagaimana keadaan saya sekarang ini kerana saya tidak
melaksanakan mandi wiladah tersebut?
Jawapan:
Memang terdapat sedikit kekeliruan dalam soal
mandi wiladah ini. Akibat kekeliruan tersebut, maka terdapat ibu yang
melahirkan anak ‘mandi wajib’ dua kali iaitu mandi selepas melahirkan anak
(wiladah) dan mandi sekali lagi selepas berhentinya darah nifas.
Perlu difahami bahawa tujuan ‘mandi wajib’
adalah untuk membolehkan seseorang itu menunaikan solat setelah berlakunya
hadas besar. Oleh yang demikian sekiranya seseorang ibu yang melahirkan anak
(wiladah) itu mendapati tidak ada darah nifas yang keluar selepas wiladah, maka
baharulah diwajibkan untuk mandi bagi membolehkannya menunaikan solat.
Akan tetapi sekiranya selepas melahirkan atau
wiladah, terdapatnya darah nifas (iaitu darah yang datang selepas melahirkan
anak), maka ibu tersebut tidak diwajibkan mandi wiladah, sebaliknya hendaklah
menunggu sehingga kering darah nifas tersebut, baharulah ia mandi wajib untuk
membolehkannya menunaikan solat. Mengikut pandangan para fuqaha’ sebagaimana
yang telah dinukilkan dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji ‘Ala Mazhab al-Imam
al-Shafie, darah nifas yang paling sedikit adalah datang sekali sahaja,
manakala kadar maksima ialah sebanyak 60 hari. Namun, secara kebiasaannya,
darah nifas keluar selama 40 hari.
Dalam mandi wajib,perkara yg wajib ialah mendahulukan kepala,anggata badan kanan dan angota badan kiri.
ReplyDeletemari kita belajar cara mandi wajib dengan sempurna
Sesungguhnya, Hanya sepotong ayat dapat menjadi ilmu.. eloklah diperhebahkan dan diAmalkan.