Oleh
Dr. Mohd Sukki
Othman
Diriwayatkan
daripada Abu Ayyub al-Ansariy bahawa sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda yang
bermaksud:
Barang siapa yang berpuasa pada bulan Ramadan, kemudian diikuti puasa enam
hari pada bulan Syawal adalah seperti puasa setahun penuh. ( Hadis Riwayat
Muslim)
Ramadhan sudah pun melabuhkan tirainya. Masih terbayang di mata
kemeriahan ibadah pada bulan Ramadhan. Masjid dan surau dipenuhi dengan para
jamaah yang beriktikaf, mengerjakan solat secara berjamaah, bertadarus dan
sebagainya. Syawal pula disambut dengan laungan takbir yang bergema di seluruh
pelusuk negara tanda kemenangan menundukkan hawa nafsu di sepanjang bulan Ramadhan.
Namun, suatu persoalan yang perlu dijawab ialah sejauh manakah komitmen untuk
beristiqamah dan meneruskan kesinambungan ketaatan pada Allah pada bulan-bulan
yang datang selepas Ramadhan?
Sudah menjadi adat dan kebiasaan dalam masyarakat kita untuk berlumba-lumba
menunaikan ibadah pada bulan Ramadhan, tetapi apabila berlalunya Ramadhan,
segala amal ibadah yang dilakukan terus ditinggalkan begitu sahaja. Amalan yang
dilakukan itu adalah seumpama pepatah yang menyatakan ‘macam hangat-hangat
tahi ayam’. Kalau dahulunya masjid dan surau dipenuhi oleh para jamaah,
kini ia kembali lengang. Kalau pada bulan Ramadhan, boleh dikatakan setiap hari
kita membaca al-Quran, namun kini al-Quran sudah tersimpan rapi di dalam
almari.
Dalam bulan Ramadhan, masyarakat kita berlumba-lumba untuk
bersedekah, namun apabila berlalunya bulan tersebut ramai yang kembali menjadi
bakhil. Kalau dalam bulan Ramadhan, puasa dapat dilaksanakan selama sebulan,
tapi apabila datangnya Syawal, puasa enam hari pun amat berat untuk dikerjakan,
sedangkan semua maklum tentang ganjaran ‘puasa enam’ sebagaimana dalam hadis
nabi SAW yang bermaksud: ’Barang siapa yang puasa pada
bulan Ramadan, kemudian diikuti puasa enam hari pada bulan Syawal (ganjarannya)
adalah seperti puasa setahun penuh’. (Hadis Riwayat Imam Muslim).
Puasa Enam Hari Dalam Bulan Syawal
Hadis di atas
menunjukkan betapa beristiqamah dalam melakukan ibadah puasa menghasilkan
ganjaran dan pahala yang banyak di sisi Allah. Justeru, apabila selesai
menunaikan puasa di bulan Ramadhan, tidak wajar terhenti amalan puasa setakat
itu sahaja, bahkan amat digalakkan untuk meneruskan amalan puasa dalam bulan
Syawal sebagai suatu kesinambungan daripada puasa Ramadhan.
Puasa enam hari
dalam bulan Syawal boleh dilakukan secara berturutan atau pun tidak. Hal ini
kerana ungkapan hadis itu bersifat mutlak iaitu boleh memilih mana-mana enam
hari dalam bulan Syawal untuk melaksanakan puasa sunat. Namun begitu, bersegera dalam melaksanakan puasa enam
adalah lebih utama. Begitu juga tidak diwajibkan
untuk melaksanakan puasa enam dalam bulan Syawal secara terus menerus akan
tetapi hal itu adalah lebih utama. Kata Imam Khatib Syarbini dalam kitabnya,
Mughni Muhtaj, puasa enam elok dilaksanakan secara berturut-turut tetapi
sekiranya dilakukan secara berselang-seli juga tidak menjadi satu kesalahan.
Antara fadilat puasa enam ialah mereka
yang melaksanakan puasa enam akan diberi ganjaran seperti berpuasa setahun
sebagaimana yang dinyatakan dalam hadis di atas. Para ulama menghuraikan rahsia
di sebalik ganjaran tersebut dengan mendatangkan dalil daripada sabda
Rasulullah dalam sebuah hadis yang riwayat Imam an-Nasai bermaksud: "Berpuasa
pada bulan Ramadan seolah-olah berpuasa selama sepuluh bulan dan puasa enam
pada bulan syawal seperti berpuasa dua bulan."
Manakala
di dalam kitab Sabil al-Muhtadin pula, dinyatakan bahawa setiap amalan kebaikan
manusia akan diganjari sebanyak 10 kali ganda. Puasa 30 hari pada bulan Ramadan
diganjari sebanyak 300 hari, manakala puasa enam hari pada bulan Syawal pula
diganjari dengan 60 hari. Jika dikira jumlahnya ialah 360 hari, ia menyamai
jumlah hari di dalam setahun sebanyak 360 hari.
Tambahan
daripada itu, sebagai manusia yang menjadi hamba kepada Allah, alangkah baiknya
seandainya amalan puasa yang diwajibkan ke atas kita pada bulan Ramadan ini
kita teruskan juga pada bulan Syawal, walaupun sekadar enam hari. Ini
seolah-olah menunjukkan bahawa kita tidak melakukan ibadat puasa semata-mata
kerana terpaksa atau kewajipan semata-mata tetapi kita melakukannya kerana rasa
diri kita sebagai seorang hamba yang benar-benar bersungguh-sungguh untuk
taqarrub kepada Tuhannya. Semuanya bertujuan membersihkan diri dan menundukkan
hawa nafsu.
Antara manfaat puasa enam hari pada bulan
syawal juga adalah sebagai kesinambungan amalan yang dikerjakan seorang hamba
untuk mendekatkan diri kepada Rabbnya pada bulan Ramadhan tidak terputus dengan
berlalunya bulan mulia ini.
Oleh kerana itu sebaiknya orang yang memiliki hutang puasa Ramadhan memulai
membayarnya di bulan Syawal, kerana hal itu mempercepat proses pembebasan
dirinya daripada tanggungan hutangnya. Kemudian
dilanjutkan dengan enam hari puasa Syawal, dengan demikian ia telah melakukan
puasa ramadhan dan mengikutinya enam hari di bulan Syawal.
Namun begitu, dalam hal mana yang
perlu diutamakan sama ada berpuasa qada' terlebih dahulu atau berpuasa sunat
enam hari dalam bulan Syawal, terdapat 3 pandangan mengenainya, iaitu:
1. Pandangan Pertama : Qadha dahulu ,
kemudian barulah kerjakan puasa sunat. Dalilnya ialah hadis nabi "sesiapa
yangg berpuasa Ramadhan dan diikuti dengan 6 hari dalam bulan Syawal, maka akan
mendapat pahala sepanjang tahun". Jadi, dalam hadis ni menyatakan kena selesaikan
puasa ramadhan dahulu, kemudian dilengkapkan dengan puasa sunat syawal. Oleh
yang demikian, hendaklah diqadha terlebih dahulu puasa Ramadhan yang
ditinggalkan, kemudian barulah sambung dengan puasa sunat.
2. Pandangan Kedua: Laksanakan puasa sunat Syawal
terlebih dahulu, kemudian baru qadha'. Hal ini disebabkan puasa sunat Syawal waktunya terhad hanya dalam
bulan Syawal sahaja, manakala qada' puasa boleh dibuat dalam jangka masa yang
lebih panjang. Ia berdasarkan dalil bahawa Aisyah pernah mengakhirkan hutang
puasa Ramadan yang perlu diqada hingga ke bulan Syaaban akan datang. Aisyah
berkata: "Aku memiliki hutang puasa bulan Ramadan. Aku tidak mampu
mengqadanya kecuali pada bulan Syaaban kerana sibuk (melayani) Rasulullah
SAW." (Sahih Muslim). Ulama yang mengemukakan pendapat ini berhujah, sudah
tentu tidak mungkin isteri Rasulullah SAW, iaitu Aisyah tidak melaksanakan
puasa sunat enam Syawal. Pasti beliau melaksanakannya dan tindakan beliau
mengqada puasa Ramadan pada bulan Syaaban menunjukkan dibolehkan berpuasa sunat
enam Syawal sekali pun seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadan.
3. Pandangan Ketiga: hendaklah berniat
puasa qada' dan apabila puasa qada' tersebut berbetulan dgn hari-hari yang disunatkan,
maka akan mendapat pahala puasa sunat sekali. Ijtihad dan
pandangan ini telah dikemukakan oleh para ulama fiqh seperti Syeikh Zakariyya
al-Ansoriy, Syeikh 'Atiyyah Saqr dan kebanyakan ulama' Syafi'yyah. Apabila
amalan wajib dilakukan bertepatan dengan waktu yang disunatkan, maka pahala
sunat akan turut diperoleh. Contohnya apabila masuk ke dalam masjid dan
didapati solat fardu sedang dikerjakan maka hendaklah terus menunaikan solat
fardu berjemaah dan pahala sunat tahiyyatul masjid juga akan terhasil. Syeikh
Zakariyya al-Ansoriy menyatakan apabila berpuasa qada' dalam bulan Syawal, maka
pahala puasa enam akan turut diperoleh kerana
ia telah mencapai maksud hadis Rasulullah SAW agar berpuasa di bulan Syawal.
Kesimpulannya, hendaklah diqada' terlebih dahulu puasa untuk membayar
hutang yang wajib terlebih dahulu, dan sekiranya ada kesempatan lagi... boleh diteruskan
pula dgn puasa sunat. Akan tetapi kalau tidak berkesempatan, maka moga-moga
puasa qada' yg dilakukan pada bulan Syawal itu akan mendapat pahala puasa enam
sekali.
No comments:
Post a Comment