Hukum Memindahkan Daging Korban/ Melakukan Ibadah Korban ke Tempat Atau Negeri/Negara lain:
- Mazhab Hanafi berpendapat bahawa makruh hukumnya memindahkan sembelihan korban ke negeri lain seperti zakat, kecuali jika diberikan kepada saudara maranya yang berada di negeri lain atau kepada penduduk negeri lain yang lebih berhajat kepada daging itu berbanding penduduk di negeri sendiri.(1 )
- Mazhab Maliki pula berpandangan bahawa tidak diharuskan memindahkannya ke kawasan atau negeri yang jaraknya tidak jauh dari tempat korban tersebut dilaksanakan, kecuali penduduk kawasan tersebut lebih berhajat daripada penduduk di kawasan atau negeri sendiri.
- Mazhab Hanbali dan Syafi’e juga berpandangan seperti Mazhab Maliki. (2) Hukumnya adalah harus menurut mazhab Shafie berasarkan kaedah qiyas dengan pengeluaran zakat di luar Negara di mana sepatutnya didahulukan tempat sendiri.(3)
- Di Malaysia Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-66 yang bersidang pada 25 Nov 2004 telah memutuskan bahawa harus mengagihkan daging Korban ke tempat atau negara lain.(4)
Berkenaan melakukan ibadat Korban di luar negeri/Negara, Sheikh Muhammad
bin Muhammad bin Mukhtar al-Shanqiti berpendapat bahawa ibadah Korban di luar
Negara adalah sah dan pelakunya akan mendapat pahala melakukan ibadat Korban.
Tetapi yang afdalnya dilakukan di kawasan tempat tinggalnya. Lebih afdal lagi
sekiranya dilakukan ibadat Korban di kawasan kediamannya dan juga di luar Negara
yang berdepan dengan kesukaran. [5] Dr. Nazim al-Misbah
juga menyokong pandangan ini. Beliau menolak pandangan yang mendakwa ibadat
Korban di luar Negara adalah sama dengan sedekah biasa[ 6]. Menurutnya lagi pendapat ini tidak ada dalil yang
kuat. Bahkan ia bercanggah dengan fakta yang meyatakan bahawa Rasulullah SAW
mewakilkan Sayyidina Ali untuk melakukan penyembelihan Korban baginda ketika
Haji Wada’.
Kesimpulan, yang afdal dan hukum asal bagi ibadah Korban ialah
dilaksanakan di negeri sendiri. Sekiranya dibuat di luar Negara, tidak menjadi
kesalahan. Bagi mereka yang mampu, boleh buat dua dua sekali.
[1.) Wahbah al-Zuhayli,
Al-Fiqh Al-Islami wa Adillatuhu, jil. 3, ms. 630
[2. Ibid., 630
[3] Imam Taqiyuddin al-Husaini, Kifayat al- Akhyar,
ms.534.
(
5] http://ar.islamway.com/fatwa/5759.
Accessed 11/10/2012.
[6] http://www.alaan.cc/pagedetails.asp?nid=121971&cid=30.
11/10/2012.
No comments:
Post a Comment