Oleh
Dr.
Mohd Sukki Othman
Firman Allah SWT dalam surah al-Qadr ayat 1-5 bermaksud:
“Sesungguhnya
Kami telah menurunkan (al-Quran) ini pada malam Lailatul-Qadar, Dan apa
jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam Lailatul-Qadar
itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik
daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun para malaikat dan Jibril dengan
izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya
pada tahun yang berikut). Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit
fajar”
Ramadhan Menghasilkan
Taqwa
Ramadhan datang dengan membawa jutaan rahmat dan keberkatan
yang dikurniakan Allah. Sesungguhnya amat beruntung sesiapa yang berkesempatan berada dalam bulan Ramadhan dan
yang dapat memanfaatkan masa, tenaga dan jiwanya untuk mencapai keredhaan
Ilahi. Betapa mulianya bulan Ramadhan ini, dapat kita fahami daripada hadis
Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Imam Muslim yang
bermaksud: "Apabila tibanya bulan Ramadhan, maka dibuka pintu-pintu
syurga, ditutup pintu-pintu neraka, dan syaitan dibelenggu".
Puasa yang disyariatkan oleh Allah S.W.T bukanlah sekadar memerintahkan
umat Islam meninggalkan makan dan minum di siang hari semata-mata, tetapi
tujuan difardhukan puasa itu mempunyai matlamat yang jelas untuk melahirkan
manusia yang bertakwa kepada Allah. Firman Allah dalam
Surah al-Baqarah ayat 183 telah menjelaskan tujuan disyariatkan ibadat puasa.
Ayat tersebut bermaksud: “Wahai orang yang beriman, diwajibkan kepada kamu
berpuasa sebagaimana diwajibkan kepada umat-umat terdahulu agar kamu bertakwa”.
Untuk
mendapatkan ketakwaan daripada ibadah puasa, mata, telinga, lidah, tangan,
kaki, hati dan seluruh anggota badan hendaklah turut ‘berpuasa’. Inilah
peringkat puasa yang sebenar-benarnya yang patut ada pada setiap individu
muslim. Puasa yang seumpama ini telah dihuraikan oleh al-Imam al-Ghazali dalam
kitabnya yang masyhur iaitu ‘Ihya’ Ulumiddin’.
Imam Ghazali menamakan puasa yang seumpama ini sebagai puasa ‘khusus
al-khusus’.
Namun, apa
yang menyedihkan kita ialah ramai yang berpuasa perut sahaja, tetapi matanya
tidak berpuasa. Mata tetap digunakan untuk melihat perkara-perkara maksiat
seperti melayari laman pornografi dalam internet, meggunakan masa yang terluang
sementara menunggu tibanya waktu berbuka puasa dengan menonton filem bollywood
dengan aksi-aksi hero dan heroinnya yang menggiurkan!. Telinga pula digunakan
untuk mendengar hiburan-hiburan yang melalaikan sama ada yang berbentuk
sentimental, heavy metal, rock atau thrash. Lidah digunakan untuk mengumpat,
menipu, mengeluarkan perkataan keji dan lucah atau sekurang-kurangnya membuang
masa dengan sembang dan omongan kosong semata! Manakala tangan dan kaki masih
digunakan untuk perkara maksiat seperti memberi rasuah dan melangkah ke pub dan
disko. Tambah menyedihkan lagi ialah, keletihan menahan lapar sanggup digagahi,
tetapi amat sukar untuk bertakbir dan
sujud menyembah Ilahi dalam menunaikan kewajipan solat fardhu lima
waktu!.
Sewajarnya
setiap umat Islam yang berpuasa merenung sedalam-dalamnya hadis nabi yang
diriwayatkan oleh Ibnu Majah, al-Nasae’i dan al-Hakim yang bermaksud: “Terdapat
orang yang berpuasa yang hanya memperoleh lapar semata-mata”. Puasa yang
memenatkan badan, menahan lapar dan dahaga tetapi tidak memperoleh ganjaran
yang disediakan oleh Allah. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya:
Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesiapa yang tidak meninggalkan percakapan
bohong dan perbuatan tidak baik, Allah tidak inginkan tindakannya menahan diri
dari makan dan minum (yakni Allah tidak menerima puasanya)"- Hadis
riwayat Imam Bukhari.
Sesungguhnya Allah telah menyediakan
ganjaran yang besar dan tidak ternilai harganya kerpada orang yang benar-benar
berpuasa. Dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Abu
Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w.
bersabda: “Sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan
mengharapkan keredhaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya
sebelum itu”. Dalam hadis lain yang diriwayatkan daripada Sahl bin Saad r.a
katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya di dalam syurga itu
terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melalui
pintu tersebut pada Hari Kiamat kelak. Tidak boleh masuk bersama mereka
seorangpun selain mereka. Kelak akan ada pengumuman: Di manakah orang yang
berpuasa? Mereka lalu berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. Setelah
orang yang terakhir dari mereka telah masuk, pintu tadi ditutup kembali. Tiada
lagi orang lain yang akan memasukinya".
Itulah antara ganjaran yang disediakan oleh Allah bagi mereka yang berpuasa
dengan cara 'ibadat' yang dikehendaki oleh syara’. Di
samping itu, banyak lagi ganjaran-ganjaran yang disediakan oleh Allah bagi
orang yang berpuasa sebagaimana yang termaktub dalam nas-nas al-Quran dan
al-Hadith.
Ganjaran
Seribu Bulan
Sebagaimana
yang telah dijelaskan, Ramadhan
merupakan bulan yang penuh dengan elemen-elemen ketaqwaan. Puasa adalah ibadat
yang dikaitkan dengan ketaqwaan. Orang yang bertaqwa menjadikan al-Quran sebagai
panduan dalam kehidupan mereka. Firman
Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 2 bermaksud: Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak
padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi
petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa.
Di
dalam ayat ini Allah SWT menyatakan al-Quran sebagai petunjuk bagi orang-orang
yang bertaqwa. Sementara puasa pula adalah jalan untuk memperoleh taqwa.
Ketaqwaan, al-Quran dan puasa digabungkan pula dengan penuh kemuliaan menerusi
peristiwa penurunan al-Quran pada bulan Ramadhan. Firman Allah SWT dalam surah
al-Baqarah ayat 185 bermaksud: Bulan Ramadan yang padanya diturunkan
Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi
keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan
antara yang benar dengan yang salah
Kemuliaan
ini juga dapat dilihat melalui ayat al-Quran yang menyatakan penurunan al-Quran
tersebut berlaku pada malam yang paling mulia di dalam bulan Ramadhan iaitu
lailatul qadr. Firman Allah dalam surah al-Qadr ayat 1 bermaksud: Sesungguhnya
Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada malam Lailatul Qadr.
Al-Qurtubi
dalam al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an berkata,
“al-Quran diturunkan dari Lawh Mahfuz pada malam lailatul Qadr sekaligus.
Al-Quran diletakkan di Baitul ‘Izzah di langit dunia. Kemudian Malaikat Jibril
menurunkan al-Quran secara beransur-ansur selama dua puluh tiga tahun.
Menurut Sheikh
Manna' Qattan dalam bukunya Mabahith fi Ulum al-Quran, proses penurunan
al-Quran berlaku dalam dua peringkat. Peringkat pertama, ia diturunkan dari luh
mahfuz ke langit dunia secara sekali gus. Peringkat kedua pula diturunkan dari
langit dunia kepada Nabi s.a.w. secara beransur-ansur melalui perantaraan
Malaikat Jibril a.s.
Menurut
Ibn Kathir dalam Tafsir al-Qur’an al-‘Azim, Ramadhan bukan sahaja mendapat
kemuliaan dengan penurunan al-Quran, bahkan ia juga merupakan bulan turunnya
pelbagai kitab samawi yang lain. Kemudian beliau menukilkan satu riwayat
daripada Imam Ahmad bin Hanbal yang menukilkan daripada Wa’ilah bin al-Asqa’
bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Diturunkan suhuf Ibrahim pada malam
pertama bulan Ramadhan, diturunkan kitab Taurat pada hari keenam bulan
Ramadhan, diturunkan kitab Injil pada hari ketiga belas bulan Ramadhan dan
diturunkan al-Quran pada hari kedua puluh empat bulan Ramadhan”.
Selain
kemuliaan tersebut, Allah SWT memuliakan al-Quran dengan Lailatul Qadr.
Lailatul Qadr menjadi ‘buruan’ penting bagi orang-orang
soleh di dalam kalendar harian Ramadhan mereka. Ini lantaran keberkatan dan kemuliaan
Lailatul Qadr yang amat besar sebagaimana dinyatakan di dalam al-Quran: Malam
Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.(al-Qadr : 3).
Dalam
merungkaikan maksud ‘lebih baik daripada seribu bulan’, al-Tabari dalam Jami’
al-Bayan fi ta’wil al-Quran telah menukilkan beberapa tafsir ulama
terhadapnya. Beliau memilih tafsiran yang mengatakan bahawa amalan pada malam
Lailatul Qadr adalah lebih baik berbanding amalan selama seribu bulan yang
tidak terdapat padanya Lailatul Qadr. Beliau menukilkan daripada Mujahid
katanya, “Dahulu di kalangan Bani Isra’il terdapat seorang lelaki melakukan
ibadat malam hari sehingga menjelang pagi, kemudian dia berperang melawan musuh
Allah sehingga menjelang malam. Lelaki tersebut melakukan perkara tersebut
selama seribu bulan. Kemudian Allah pun menurunkan ayat al-Quran (ليلة
القدر خير من ألف شهر).
Ibn
Kathir dalam Tafsir al-Qur’an al-‘Azim dan al-Suyutiyy dalam al-Durr
al-Manthur menukilkan daripada Abu Hatim yang menukilkan daripada ‘Urwah
katanya, diceritakan kepada Rasulullah berkenaan empat lelaki dari kaum Bani
Isra’il. Mereka beribadat kepada Allah selama lapan puluh tahun tanpa melanggar
perintahNya walau sekelip mata. Mereka ialah Ayyub, Zakariyya, Hazqil bin
al-‘Ajuz dan Yusha’ bin Nun. ‘Urwah berkata, lalu para sahabat Rasulullah pun
merasa kagum terhadap perkara itu. Lalu Jibril pun datang dan berkata, wahai
Muhammad, umatmu merasa kagum dengan lelaki-lelaki tersebut yang beribadat
kepada Allah selama lapan puluh tahun tanpa pernah melanggar perintah Allah
walau sekelip mata. Sesungguhnya Allah SWT menurunkan kepada kamu perkara yang
lebih baik daripada itu. Jibril pun membacaإِنَّا
أَنزلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ . Perkara ini lebih utama dikagumi olehmu dan umatmu. ‘Urwah berkata,
perkara tersebut telah mengembirakan Rasulullah SAW dan para sahabat yang
bersamanya.
Itulah
kemuliaan Lailatul Qadr. Sesiapa yang berjaya menghidupkannya dia diberi
ganjaran seumpama ahli ibadat dan mujahid yang beribadat dan berjihad hampir
lapan puluh tiga tahun empat bulan. Satu ganjaran yang hampir mustahil
diperoleh oleh kita pada zaman ini. Kemuliaan yang sebegitu sesuailah
dikhususkan satu surah daripada 114 surah yang terdapat di dalam al-Quran.
Selain
itu, kelebihan Ramadhan dan juga Lailatul Qadr juga dapat dilihat pada
keampunan yang ditawarkan oleh Allah SWT khusus kepada hamba-hambaNya yang
berjaya menghidupkan kedua-duanya sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang
bermaksud: Barangsiapa yang
mendirikan Lailatul Qadr dengan penuh
keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampunkan dosa-dosanya yang terdahulu,
barangsiapa yang yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan
nescaya akan diampunkan dosa-dosanya yang terdahulu.(Hadis riwayat Imam
al-Bukhari).
No comments:
Post a Comment